Suolaa, sokeria ja lisäaineita

Kaikkea on hyvä syödä kohtuudella, myös yksittäisiä terveellisiä ainesosia. Sokeria, suolaa ja lisäaineita sen sijaan kannattaa vähentää, vaikkei niitäkään tarvitse kokonaan ruokavaliosta poistaa.

Sokeripommeja

Monet tuotteet sisältävät paljon sokeria, vaikkei siltä päällepäin näyttäisikään. Sokeria saa siis huomaamattakin, vaikket itse lisäisi sitä mihinkään. Sokeroiduissa juomissa on yllättävän paljon sokeria. Myös makeat välipalat ja makeiset sisältävät suuria määriä sokeria.

Esimerkkejä ruokien ja juomien sokerimääristä:

  • limupullo (0,5 l) = 22 sokeripalaa
  • tölkillinen energiajuomaa = 15 sokeripalaa
  • lasillinen mehua = 9 sokeripalaa
  • jäätelöpuikko = 9 sokeripalaa
  • berliininmunkki = 11 sokeripalaa
  • 100 grammaa irtokarkkeja = 18 sokeripalaa
  • 100 g suklaata = 20 sokeripalaa
  • 2 dl maustettua jogurttia = 7 sokeripalaa

Suosi vähäsuolaista

Suolaa kannattaa vähentää ihan terveyden vuoksi. Suola nostaa verenpainetta, mikä puolestaan lisää sydän- ja verisuonisairauksien riskiä. Suolaa tulee ruoasta huomaamatta piilosuolana, vaikka sitä ei itse ruokaan lisäisi. Esimerkiksi monissa leivissä on paljon suolaa, samoin leikkeleissä ja juustoissa. Erityisen paljon suolaa on sipseissä, pikaruuissa sekä joissakin eineksissä ja lihavalmisteissa kuten nakeissa ja makkaroissa.  Helppo keino löytää vähäsuolaisempia vaihtoehtoja on seurata sydänmerkkejä.

Elintarvikkeiden lisäaineet

Elintarvikkeissa käytettävät lisäaineet ovat turvallisia, eikä niitä tarvitse välttää sen vuoksi, että ne ovat lisäaineita. Jos olet yliherkkä tai allerginen niille, niin silloin niiden välttäminen on perusteltua. Monet lisäaineet ovat luonnossa löytyviä aineita, esimerkiksi puolukasta löytyvää hyytelöimisainetta, joka merkitään lisäaineluetteloon E440-koodilla.

Lisäaineilla on ruuassa aina tehtävä, jonka vuoksi niitä elintarvikkeisin lisätään. Esimerkiksi jugurtin sakeuttamisaineena käytetään omenan kuoresta saatavaa pektiiniä ja mehuja värjätään viinirypäleen kuorilla. Keinotekoisetkaan lisäaineet eivät tee ruuasta epäterveellistä tai vaarallista, sillä kaikki elintarvikkeissa käytettävät lisäaineet on tutkittu ja todettu turvallisiksi. Keinotekoisten lisäaineiden käyttömäärille on myös asetettu raja-arvot.

Ainoa lisäaine, jonka saantiin voi olla syytä kiinnittää huomiota on nitriitti, jota on lihavalmisteissa kuten nakeissa ja leikkeleissä. Nitraatin tehtävä on estää vaarallisen bakteerimyrkyn kehittyminen elintarvikkeissa. Nitriitin riskit eivät liity siihen, että se on lisäaine, sillä nitriitiksi muuntuvaa nitraattia on myös punajuuressa ja pinaatissa.

Aiheeseen liittyvät