Eroon ylipainosta

”Rupesin jättämään ruokailuja välistä ja söin tosi epäsäännöllisesti. Eihän siitä painon pudotuksesta mitään tullut, kun sitten nälkäisenä söin ihan tolkuttomia määriä kerralla.”

Ylipaino tarkoittaa kehon tilaa, jossa rasvan määrä aiheuttaa henkilölle terveydellisiä haittoja. Voi siis olla hieman pyöreä ilman, että se on terveydelle haitaksi, eikä siitä kannata huolestua tai sitä murehtia.

Liikalihavuuteen on hyvä kiinnittää huomiota, koska se on riski terveydelle. Moni suomalainen kärsii ylipainosta ja sen aiheuttamista sairauksista. Lihavuuteen liittyviä sairauksia ovat muun muassa diabetes eli sokeritauti, kohonnut verenpaine, rasva- ja aineenvaihdunnan häiriöt ja tuki- ja liikuntaelinten sairaudet. Ylipaino voi pahentaa myös astmaa.

Ylipaino johtuu useimmiten siitä, että ravinnosta saa enemmän energiaa kuin sitä kuluttaa. Moni tykkää herkutella pizzoilla, hampurilaisilla, rasvaisilla juustoilla, limuilla, sipseillä ja karkeilla. Herkuttelussa silloin tällöin ei ole mitään pahaa. Jos herkutteluhetkiä on kuitenkin useita kertoja viikossa tai jopa päivittäin, saa helposti energiaa enemmän kuin ehtii kuluttaa. Silloin myös paino nousee.

Painonhallinnassa säännöllinen ateriarytmi on tärkeää. Jotkut yrittävät pikatietä onneen ja jättävät aterioita välistä. Jos ruokailuväli ehtii kasvaa pitkäksi, nälkäkin kasvaa samassa mittakaavassa. Nälkäisenä ahmii helposti kerralla liikaa ja turvautuu epäterveelliseen ruokaan. Aterioiden pois jättäminen voi aiheuttaa myös jatkuvaa napostelua, mikä kerryttää kiloja.

Jos ei syö tarpeeksi, keho saattaa mennä säästöliekille ja paino ei putoa. Säästöliekillä keho kuluttaa energiaa vain välttämättömiin toimintoihin ja varastoi muun rasvaksi. Laihduttajan ei siis kannata aina vähentää syömistä, vaan panostaa terveelliseen ruokavalioon.

Ihmedieetit

”Sain pudotettua painoa yhden dieetin ansioista joitakin kiloja. Ei kyllä ollut mitään aikomusta elää loppuelämää sellaisella ruokavaliolla. No sittenhän se paino tietenkin nousi taas takaisin samoihin lukemiin, kun lopetin dieetin.”

Jotkut testaavat erilaisia ihmedieettejä. Paino saattaa pudota, mutta palaa hyvin nopeasti myös takaisin. Kasvavalle nuorelle dieetit ja syömättömyys ovat kyseenalaisia ja vaarallisiakin, sillä kasvava keho tarvitsee paljon energiaa ja kaikkia ruoan ainesosia.

Laihduttamiseen markkinoidaan milloin mitäkin tuotetta. Kukapa ei olisi nähnyt mainoksia siitä, miten joku on onnistunut pudottamaan painoa mitä erilaisimmilla keinoilla. Hoikistuneen näköiset henkilöt kertovat, miten heidän tuotteensa laihduttaa. Toisaalta mainostetaan ihmedieettejä, joilla luvataan pysyviä muutoksia nopeasti ja helposti.

Useimmat dieetit eivät ole terveellisiä tai turvallisia kenellekään. Dieeteissä ravintoaineiden saanti voi jäädä puutteelliseksi. Paino saattaa kyllä aluksi pudota dieetin ansioista, mutta usein se myös nousee nopeasti takaisin ja painoa voi lopulta kertyä aiempaa enemmän.

Lääkärit eivät pidä ihmedieettejä hyvinä keinoina päästä eroon ylipainosta. Oikotietä hoikkuuteen ei ole vielä keksitty. Ylipainosta voi päästä eroon muuttamalla elämäntapoja pysyvästi terveellisemmiksi. Näin pudotetut kilot myös pysyvät varmemmin poissa.

Vinkkejä painonhallintaan

Muista, etteivät liikakilot tee sinusta yhtään huonompaa ihmistä! Olet arvokas ja tärkeä, eikä siihen ole puntarin lukemilla mitään vaikutusta. Jos kuitenkin olet selvästi ylipainoinen ja haluat asiaan muutoksen, kokeile seuraavia vinkkejä:

  • Keskustele asiasta vanhempiesi ja kouluterveydenhoitajan kanssa. Kouluterveydenhoitaja arvioi, onko sinulla todellista syytä alkaa pudottaa painoa.
  • Pohdi, miten ylipaino vaikuttaa elämääsi tällä hetkellä.  Kirjoita ylös, mitä hyviä puolia hoikistumisessa olisi.
  • Pohdi syitä ylipainon kertymiseen. Onko syömisestä tullut tapa tai peräti harrastus? Syötkö kun ei ole mitään muuta tekemistä? Entä silloin kun olet yksinäinen, iloinen tai surullinen?
  • Mieti miten voisit lisätä hyötyliikuntaa. Hissin sijasta voit valita portaat, kävellä parin kilometrin bussimatkan tai ottaa vastuullesi kodin imuroinnin.
  • Kiinnostaisiko sinua liikuntaharrastus? Kävelylenkit, pyöräileminen, uiminen, tanssiminen, hiihtäminen?
  • Kirjaa ylös viikon ajan, mitä syöt. Ruokatottumuksista saattaa paljastua yllätyksiä. Kuinka usein napostelet ruokailujen välissä? Kuinka paljon syöt kerralla?• Mieti millainen on ateriarytmisi. Syötkö säännöllisesti ja pieniä määriä? Vai syötkö harvemmin ja paljon?
  • Nukutko riittävästi eli noin 9–11 tuntia yössä? Vähäinen uni altistaa ylipainolle.
  • Kirjaa itsellesi ylös pieniä tavoitteita. Tavoite voi olla vaikkapa, että karkkia saa syödä vain kerran tai kaksi kertaa viikossa.
  • Älä aseta itsellesi liian vaikeita tavoitteita, vaan aloita rauhassa pienistä muutoksista. Näin onnistut varmemmin etkä heti luovuta, jos tavoite ei onnistu.
  • Suhtaudu itseesi ja painonhallintaasi positiivisesti. Jos välillä repsahdat syömään karkkia, älä lannistu vaan jatka eteenpäin.
  • Muista, että pienetkin muutokset vaikuttavat pitkällä tähtäimellä paljon.