Kasvisruokavalio ja väsymys

Aloitin jonkin aikaa sitten kasvisruokavalion. En syö lihaa tai kananmunia enkä juo maitoa. Pian sen jälkeen minulla alkoi olla tosi väsynyt ja saamaton olo. En oikein ymmärrä, mistä se johtuu. Voiko väsymys liittyä uuteen ruokavalioon?

Oireet voivat johtua uudesta ruokavaliosta. Kasvisruokavaliota noudattavan on tärkeää ottaa perusteellisesti selvää siitä, millä ruoka-aineilla voi korvata poisjätettävät ainesosat ja varmistaa, että ruokavalio on riittävän monipuolinen. Väsymyksen oireet voivat toki johtua myös liian vähästä nukkumisesta. Millainen on unirytmisi ja nukutko riittävästi?

Kerroit kärsiväsi väsymyksestä. Onkohan ruokavaliossasi riittävästi rautaa? Entä B12-vitamiinia? Niiden puute voi aiheuttaa anemiaa, josta taas seuraa väsymystä. B12-vitamiinin puutos voi vähitellen aiheuttaa myös hermostovaurioita. B12-vitamiinia saa yleensä lihasta sekä maitovalmisteista. Kasvisruokavaliossa se tulee korvata lisäravinteilla tai tuotteilla, joihin on lisätty B12-vitamiinia. Kasvissyöjän parhaita raudan lähteitä ovat tummanvihreät lehtivihannekset, nokkonen, persilja, ruisleipä ja pavut. Rauta imeytyy kasviksista huonommin kuin lihasta. Syömällä samalla aterialla C-vitamiinia, voit tehostaa raudan imeytymistä. Tarvitset myös proteiineja, joita saa maitotuotteiden lisäksi soijavalmisteista, pähkinöistä, siemenistä ja palkokasveista.

Sinun olisi hyvä käydä juttelemassa ruokavaliostasi terveydenhoitajan luona. Hän voi tarvittaessa varata ajan sinulle ravitsemusterapeutille, jonka kanssa voit suunnitella ruokavaliotasi.