Liikaa urheilua?

Urheilen noin neljä tuntia päivässä, joskus enemmänkin. Saan liikunnasta energiaa, mutta välillä minulle tulee huono omatunto, jos en pysy päivän tavoitteissani.

Liikut todella paljon. Liikunnalla on paljon myönteisiä vaikutuksia terveydelle. Ahkeran liikkujan tulee kuitenkin huolehtia riittävästä palautumisesta ja monipuolisesta ruokavaliosta. Kerroit, että sinulle tulee joskus huono omatunto, jos et pysy tavoitteessasi. Tähtäätkö kilpaurheilijaksi? Puhu siinä tapauksessa valmentajasi kanssa voinnistasi. Voisiko päiväkohtaisia tavoitteitasi tarkistaa niin, että voisit paremmin?

Kehosi tarvitsee välillä myös lepopäiviä. Joskus käy niin, että ihminen liikkuu liikaakin. Jotkut innostuvat liikaa ja uupuvat, toiset taas ikään kuin rankaisevat itseään jostain mieltä vaivaavasta asiasta. Joskus painostaan huolestunut saattaa liikkua niin paljon, että alkaa voida huonosti. Silloin liikuntaa pitäisi vähentää, ja käsitellä mieltä vaivaavia asioita jollakin toisella tavalla.

Tunnetko liikkumisen iloa? Jos liikunnasta on tullut sinulle pakonomaista tai se ahdistaa sinua, juttele asiasta valmentajasi, terveydenhoitajan tai kuraattorin kanssa. Juttele asiasta myös vanhempiesi kanssa. Parhaimmillaan liikunta tuo iloa ja voimia, mutta kohtuus on paikallaan tässäkin asiassa.