Toistuvat painajaiset

Näen öisin kamalia painajaisia. Saatan yöllä herätä siihen, että oon ihan hiestä märkä. Kun nukahdan uudelleen, sama painajainen vaan jatkuu. Mistä nää painajaiset tulee? Miten saisin ne loppumaan?

Jokainen näkee joskus painajaisunia, mutta on ikävää, kun niitä tulee jatkuvasti. Millaisia ajatuksia sinulla on nukkumaan mennessä? Ennen nukkumaanmenoa on hyvä välttää ahdistavien asioiden ratkomista, järkyttävien elokuvien katsomista tai liian jännittävien kirjojen lukemista. Onko elämässäsi ollut viime aikoina suuria muutoksia, stressiä tai ahdistavia asioita? Ne saattavat siirtyä uniin. Kannattaa kokeilla sitä, että miettisit oikein tietoisesti mukavia muistoja ja tilanteita, joissa sinulla on ollut hauskaa tai erityisen turvallinen olo.

Jotkut ovat saaneet apua painajaisiinsa unipäiväkirjasta. Kirjoita uni muistiin heti herättyäsi ja mieti myöhemmin, millaisia ajatuksia olet ehkä unessasi työstänyt. Millaiset asiat unessasi näyttäytyivät uhkaavina? Painajaisia voi myös yrittää hallita. Voit päättää ennen nukahtamista, että seuraavalla kerralla uni päättyykin hyvin: pakoon juoksemisen sijasta päätätkin mennä ystävystymään takaa-ajajan kanssa tai pudotessasi korkealta huomaatkin saaneesi laskuvarjon selkääsi.

Jos painajaiset alkavat toistua usein ja häiritä nukahtamista, kannattaa niihin hakea apua. Koulun terveydenhoitaja voi tarpeen tullen antaa lähetteen psykologille. Heidän kanssaan voi purkaa niitä asioita, joita voi olla ahdistavien painajaisten taustalla.