Uni kadoksissa

En saa illalla millään unta. Saatan pyöriä sängyssä useamman tunnin ennen kuin nukahdan. Mistä saisin apua nukahtamiseen?

On kurjaa, jos uni ei tule, vaikka haluaisi nukahtaa. Lyhytaikaiset unihäiriöt ovat tavallisia. On muutama asia, joita sinun kannattaa pohtia: Millaisia rutiineja sinulla on iltaisin? Moni esimerkiksi käy suihkussa, syö rauhassa iltapalan ja lukee hetken aikaa kirjaa ennen nukahtamista. Puhelimet ja tietokoneet kannattaa sammuttaa ainakin tuntia ennen nukkumaanmenoaikaa. Jotta nukkumaanmennessä ei olisi liikaa vauhti päällä, liikuntaa tulisi välttää ainakin pari tuntia ennen nukkumaanmenoa.

Huoneen pitäisi olla sopivan viileä. Vuodevaatteet kannattaa vaihtaa puhtaisiin säännöllisesti. Illalla ei kannata nauttia raskaita tai sokeripitoisia aterioita, kahvia tai vahvaa teetä. Kevyt iltapala puolestaan voi auttaa Jos uni ei tule noin 20 minuuttia nukkumaan menon jälkeen, kannattaa nousta ylös ja vaikka lukea jotain. Jotkut kertovat, että mukavien kokemusten muisteleminen rentouttaa.

Joskus uni ei tule, koska on stressaantunut tai levoton olo. Onko sinulla ollut huolia tai isoja muutoksia viime aikoina? Esimerkiksi kiire tai ahdistuneisuus tuottaa univaikeuksia. Silloin kannattaa miettiä, mistä saisi niihin apua ja miten omaa mielialaa voisi parantaa. Samalla myös univaikeudet saattavat helpottaa. Jos tarvitset apua uniongelmiin, voisit jutella vanhempiesi, terveydenhoitajan tai lääkärin kanssa.