Hur tar jag kontakt med Barn- och ungdomstelefonen?

För vissa känns det lätt att prata med någon om sina bekymmer eller att be om hjälp, medan det för andra kan kännas jobbigt. Det är viktigt att komma ihåg att alla människor har rätt att må bra och har rätt till att få hjälp när någonting i livet känns svårt eller jobbigt. Kom ihåg att du kan ringa så många gånger som du vill och att det alltid är du som bestämmer vad du vill prata om och hur länge. Du är anonym, vilket betyder att den som svarar inte vet vem du är eller varifrån du ringer. De som svarar i telefon kallar vi för jourisar. Allt som du berättar åt dem hålls hemligt eftersom de har tystnadsplikt. Ibland kan det vara lättare att skriva och då kan du använda dig av vår nätbrevstjänst; skriv.mll.fi

Vad kan jag prata om?

Du kan ringa eller skriva om vad som helst. Det kan vara något som intresserar eller tynger dig. Du kan också ställa frågor, eller bara berätta om din dag. Ifall det känns jobbigt att börja ett samtal, kan du bara säga hej. Våra jourisar är bra på att fortsätta samtalet och kan fråga dig frågor.

Du kan läsa om vanliga ämnen som barn och unga ringer om genom att klicka här: Vanliga ämnen 

 

När kan jag ta kontakt?

Barn- och ungdomstelefonen har öppet 4 dagar i veckan. Måndag, Tisdag och Onsdag klockan 14-17. Du kan ringa när du går hem från skolan, om du är ensam hemma, eller om du är hemma hos någon kompis och ni undrar över något. Vissa barn vill ringa när de är ute och leker, och det får man också göra. På torsdagen är telefonen öppen klockan 17-20. Du väljer själv om någon vet om att du ringer eller om du vill göra det i hemlighet.

Nätbrevstjänsten är öppen dygnet runt. I och med att du skapar ett användarnamn och ett lösenord, kan du skriva ett brev så länge som du vill. Du kan lämna brevet på hälft och avsluta och skicka iväg det när du känner dig klar med det. Svar på brevet strävar vi efter att ge inom en vecka. För att läsa svaret måste du komma ihåg att logga in med dina användaruppgifter igen.

 

Hur börjar jag ett samtal?

När du ringer till Barn- och ungdomstelefonen kommer du först fram till en svarare som säger “Hej, vad roligt att du ringde till Barn- och ungdomstelefonen, vänta så kollar vi ifall någon är ledig för att ta emot ditt samtal”. Ibland hinner du inte höra allt det innan en jouris hinner svara. Då svarar hen oftast såhär “Barn- och ungdomstelefonen”

Ibland är det rusning i telefonen. Det betyder att det är så många som pratar just nu, och att du måste vänta. Om det är upptaget kommer du till en kö där du kan vänta på din tur i upp till 10 minuter. Under tiden får du lyssna på musik. Om samtalet inte kopplas fram på 10 minuter, kommer samtalet stängas av. Kom ihåg att du alltid kan ringa igen.

Efter att jourisen sagt “Barn- och ungdomstelefonen ”, får du bestämma vad du vill säga. Ibland kanske du bara vill lyssna, eller så ringer du fast du egentligen inte kan prata just då. Då kommer den jourhavande att berätta om vad man kan prata om och om öppettiderna. Jourisen väntar en stund på om du vill prata, men om det är helt tyst stänger jourisen av efter en stund, men säger då det innan. Du får alltid ringa igen.

 

Hej..?”

Om det känns jobbigt att börja prata i telefonen kan du fundera på vad det första ordet du skall säga är. Det kan vara “Hej”, “Moi”, “Whassupp”, “Voff”, eller vilket annat ljud som helst. Ofta är det första ordet jobbigast att säga, men efter att man sagt något så hjälper jourisen att ta samtalet vidare. Om du känner att det bli jobbigt eller du behöver samla mer mod, kan du alltid stänga av och ringa igen. Ibland kan det hjälpa att skriva ner vad man skulle vilja säga på ett papper, för att sedan läsa upp det.

 

Vad ska jag säga sen?

Du behöver inte ha något specifikt du vill prata om för att ringa Barn- och ungdomstelefonen. Du kan berätta om din skoldag eller om vilka ämnen du hade i skolan. Jourisen kanske undrar vad du tycker om att göra efter skolan. Det är du som bestämmer vad du vill och inte vill prata om. Du kan när som helt byta samtalsämne och börja berätta om något helt annat. Ibland kan det kännas lättare att gå in i en roll, eller leka att man är någon annan när man börjar prata. Du får leka att du är någon annan, men du får också byta tillbaka till riktiga dig precis när du själv vill.

Det kan kännas svårt att berätta om något som känns jobbigt, pinsamt eller ledsamt. Du bestämmer själv hur och om du vill berätta. Jourisen kommer att lyssna och finnas där oavsett vad du berättar. Inget ärende är för stort eller för litet, för pinsamt eller svårt. Du är trygg i jourisens sällskap.

 

Ringa med en kompis

Till barn och ungdomstelefonen kan du också ringa tillsammans med en eller flera kompisar. Det kan kännas lättare att ringa om man är många. Då kan ni också välja om ni bara vill lyssna eller om ni vill berätta eller fråga om något.

Mer om ämnet