Barn- och ungdomstelefonen

Barn- och ungdomstelefonen betjänar på numret 0800 96 116 måndag till onsdag kl. 14-17 samt torsdagar kl. 17-20

Till Barn- och ungdomstelefonen kan du ringa gratis och anonymt och tala om de saker som intresserar eller tynger dig. Det syns inte i din telefonräkning att du har ringt och samtal bandas aldrig in.

Barn- och ungdomstelefonens nätbrevstjänst

Till Barn och ungdomstelefonens nätbrevstjänst kan du skriva dygnet runt på adressen skriv.mll.fi. Du kan skriva gratis, anonymt och konfidentiellt om precis vad du vill. Du kommer att få ett svar på ditt brev inom två veckor men oftast snabbare.

Att brevväxla är dessutom enkelt. Du skapar en brevlåda åt dig med att hitta på ett användarnamn och lösenord på adressen skriv.mll.fi. Därefter kan du skriva och skicka iväg brev och logga in igen i tjänsten senare för att läsa svarsbrevet som skrivits åt dig.

Skriv ett brev här

Varför ringa eller skriva?

Det är alltid bra att dela med sig av sina ärenden, känslor eller händelser för att tankarna inte ska växa för stora i huvudet. Ibland berättar man kanske sina ärenden för en förälder, kompis eller lärare, medan det ibland kan kännas lättare att berätta hur man mår till någon man inte känner. Av den orsaken finns Mannerheims barnskyddsförbunds Barn- och ungdomstelefon samt nätbrevstjänsten.

I telefonen och i nätbrevstjänsten svarar frivilliga över 25-åriga vuxna som har tystnadsplikt och som är intresserade av att lyssna på just det du vill berätta. Vi bryr oss om hur du mår!

Service på två språk

Barn- och ungdomstelefonen betjänar på numret 0800 96 116 på svenska. Du kan ringa oss må-ons kl. 14-17 och to kl. 17-20.

Den finskspråkiga Lasten ja nuorten puhelin är öppen varje dag, året runt. Telefonen betjänar på numret 116 111 måndag till fredag klockan 14–20 samt lördag och söndag klockan 17–20. Under helger såsom jul, nyår, valborgsmässoafton och midsommar kl. 14-17.

Information om barn-, och ungdomstelefonens datasäkerhet

Barn- och ungdomstelefonen samt nätbrevstjänsten är anonyma stödkanaler. Det betyder att tjänsterna är uppbyggda på ett sätt att ingen identifierbar information om de som använder tjänsterna sparas till administratören, Mannerheims barnskyddsförbund.

Barn- och ungdomstelefonen samlar inte information om stödsökanden, men ibland kan information sparas av stödsökandens initiativ. Detta kan hända om stödsökanden berättar sina egna eller någon annans personuppgifter och ber MLL om hjälp att söka hjälp åt sig själv eller någon annan. Personuppgifterna raderas från våra elektroniska system efter att behovet för uppgifterna inte längre finns. Personuppgifter används inte utan lov.

Om du vill ha mer information om Barn- och ungdomstelefonens och nättjänsternas datasäkerhet, kan du lämna en fråga i Barn- och ungdomstelefonens diskussionsforum. Du hittar länken till diskussionsforumet nedan i den blåa lådan.

Oidentifierbar information från samtalen till Barn- och ungdomstelefonen kan användas som skolningsmaterial eller till forskningssyften.