Barn- och ungdomstelefonen

Barn- och ungdomstelefonen betjänar på numret 0800 96 116 på svenska.

Du kan ringa till barn- och ungdomstelefonen må-ons kl. 14-17 och to kl. 17-20.

Samtalet är gratis för dig, syns inte i telefonräkningen och bandas inte in. Du kan ringa anonymt.
Vi betjänar på två språk. Den finskspråkiga telefonen för barn och unga är öppen varje dag, året runt. Läs mera om den finskspråkiga Barn- och ungdomstelefonen och chatten via länken i slutet av sidan.

Berätta för en vuxen som har tid att lyssna

Det är alltid bra att dela med sig av sina ärenden, känslor eller händelser till någon. Oavsett om det är till någon som är nära eller någon som är lite längre bort. Att tala eller att skriva hjälper alltid. Därför finns Mannerheims barnskyddsförbunds barn- och ungdomstelefon samt nättjänst på svenska. I telefonen och i nätbrevtjänsten svarar frivilliga över 25-åriga vuxna som har tystnadsplikt och som har tid att lyssna. Du kan kontakta oss anonymt och berätta om vad du vill. Vi bryr oss om hur du mår.

Var inte ensam!

Ifall det känns utmanande att prata i telefon kan du även skriva ett brev till oss via barn- och ungdomstelefonens brevtjänst. Du kan skriva anonymt och konfidentiellt om ämnen som är viktiga för just dig. Brevet besvaras av en frivillig vuxen som har tystnadsplikt. Du kommer att få ett svar på ditt brev inom två veckor.

Service på två språk

Barn- och ungdomstelefonen betjänar på numret 0800 96 116 på svenska. Du kan ringa oss må-ons kl. 14-17 och to kl. 17-20.

Den finskspråkiga telefonen för barn och unga är öppen varje dag, året runt. Telefonen betjänar på numret 116 111 måndag till fredag klockan 14–20 samt lördag och söndag klockan 17–20. Under helger såsom jul, nyår, valborgsmässoafton och midsommar kl. 14-17.

Information om barn-, och ungdomstelefonens datasäkerhet

Barn- och ungdomstelefonen och nätbrevtjänsten är anonyma stödkanaler. Det betyder att tjänsterna är uppbyggda på ett sätt att ingen identifierbar information om de som använder tjänsten sparas till administratören, Mannerheims barnskyddsförbund.

Barn- och ungdomstelefonen samlar inte information om kontakttagare, men ibland kan information sparas av kontakttagarens initiativ. Detta kan hända om kontakttagaren berättar sina egna eller någon annans personuppgifter och ber MLL om hjälp att söka hjälp åt sig själv eller någon annan. Personuppgifterna raderas från våra elektroniska system efter att behovet för uppgifterna inte längre finns. Personuppgifter används inte utan lov.

Om du vill ha mer information om barn och ungdomstelefonens och nättjänsternas datasäkerhet, kan du lämna en fråga i barn och ungdomstelefonens diskussionsforum. Du hittar länken till diskussionsforumet nedan i den blåa lådan.

Oidentifierbar information från samtalen till barn och ungdomstelefonen kan användas som skolningsmaterial eller till forskningssyften.

Relaterade länkar