Alla känner sig nere ibland

Många saker kan ha en tillfällig effekt på ens humör. Tv-nyheter kan till exempel föra andra människors lidande och problem så nära en själv att ens eget humör sjunker ett tag. Efter en dålig natts sömn kan det vara svårare att le och vara närvarande.

Att man känner sig nere ibland är inte en psykisk sjukdom. Tvärtom upplever en frisk person ibland glädje och energi, ibland nedsatthet och trötthet. Efter en dålig dag kan en vanlig, bra känsla följande dag kännas som lyx.

Hur kan jag få mig att må bättre?

  • Prata med en vän, mamma, pappa, syster eller någon annan som är viktig för dig om hur du känner dig. Att prata minskar belastningen av den dålig känslan och gör tankarna klarare. Någon annans empati och tröst är det bästa du kan få. Du är inte ensam, och du har rätt att vara på dåligt humör.
  • Bli inte orolig för dina känslor. Tala om för dig själv att du mår dåligt nu och att allt känns dystert. Försök att stå ut med dessa känslor och att leva igenom dem. Ta ut ilskan eller gråt om du känner för det. Gråt fast en timme i sträck om det är det du behöver, det är inte farligt.
  • Ventilera dina känslor genom att skriva dagbok, dikter eller till och med ett brev till dig själv eller en vän. Också att lyssna på musik, spela, måla eller fotografera kan hjälpa till att ventilera känslor.
  • Undersök din egen livsstil. Om du vill må psykiskt bättre måste du ta hand om dig själv. Om du inte redan tränar kanske du kunde försöka röra på dig lite. Visste du att rask motion frigör ett nöjesproducerande hormon som kallas endorfin i kroppen? Ät hälsosamt, regelbundet och i lämpliga mängder. Både att äta för lite och för mycket gör att man blir trött. Försök även att sova tillräckligt.
  • Tro inte på dig själv när du tänker: “Jag orkar inte göra något alls.” När man mår dåligt känner man för att bara stanna på bottnen av sängen. Men även att göra det minsta kan få dig att må bättre. Du kan till exempel ta en promenad även om du skulle vara mentalt trött. Plötsligt kanske du upptäcker att du inte känner dig så dyster längre.
  • Dra dig inte från vänners sällskap. Om du bråkat med dina vänner, försök att reda ut grälen, ge och be om förlåtelse. Acceptera att både du och dina kompisar inte är perfekta. Gräl hör till en del av långa relationer, och är inte värda att bryta vänskapen för.
  • Kom på ett meningsfullt projekt för dig själv. Gör en plan och verkställ den. Vad har du alltid drömt om? Planera en resa, skriv en bok, koda ett datorprogram, skaffa ett gymkort, vad som helst.

Läs också

Hjälp och stöd

Delta