Nervositet

Nästan varje människa är ibland nervös i sociala situationer. Den nervösa tror oftast att ingen annan är nervös, utan att alla andra känner sig avslappnade och självsäkra. Men vet du vad: Nervositeten stör dig mer än vad den visar sig utåt! Andra brukar inte laga märke till att någon är nervös men personen som är nervös tror att alla, precis alla skrattar åt hen och tycker att hen är en riktig loser.

När man är rädd för att göra bort sig, blir kroppens reaktioner starkare. Dessa reaktioner i kroppen, som intensivare hjärtslag, inre skakningar och rodnad, tolkas av personen som är nervös som en dålig sak som ingen annan borde se. Nervositeten ökar ytterligare då man måste försöka låtsas att man inte är nervös. Egentligen borde man göra precis tvärtom och ge sig själv rätt att vara nervös.

Exempel på spännande situationer:

  • Att uppträda framför en klass
  • Att svara på en lärares fråga under lektionen
  • Att läsa högt på ett annat språk
  • Att mötas med en viss flicka eller pojke under rasten
  • Att äta i en skolmatsal
  • Att träffa en väns, flickväns eller pojkväns föräldrar och tala med dem
  • Att man är rädd för att göra bort sig i kompisars sällskap
  • Att man gör bort sig framför främmande människor

Hur känns det att vara nervös:

  • Som fjärilar i magen, torrhet i munnen, yrsel, svettande händer, snabbare hjärtslag
  • Svårt att fokusera på något annat än det man känner i kroppen
  • Tankarna matar nervositeten: “hjälp, jag kan inte”, “hjälp, jag gör bort mig och alla skrattar”
  • Man känner för att rymma eller att inte gå alls på plats eller att hitta på en ursäkt för att inte behöva uppleva situationen.

Hur man kan lindra på nervositeten:

  • Prata med någon om din nervositet. Hen kan säkert lugna ner dig och ge dig tips.
  • Det mest effektiva sättet att komma överens med nervositeten är att acceptera det som en del av dig.
  • Försök att bli av med tankar av storhetsvansinne som till exempel att du ska prestera på ett sådant sätt att alla uppskattar dig och att inga misstag får ske.
  • Ge dig själv tillåtelse att vara jobbig, stammande och röd.
  • Börja inte undvika spännande situationer, för då kommer nervositeten bara att öka.
  • Försök inte förneka att din nervositet syns på dig, för då blir du bara mer nervös. Man får ett övergrepp om nervositeten med att till exempel konstatera högt “Oj vad jag nu rodnar” eller “Det här är ju lite spännande.”
  • Förbered dig på situationen så bra som möjligt genom att föreställa dig den i förväg. Hur ser allt ut? Vad ska du säga? Men tänk inte för noga på vad du ska säga i förväg: annars börjar du vara nervös för om du kommer ihåg att säga allt precis på samma sätt som då du övade.
  • Dra en genrepetition åt dig själv framför spegeln till exempel då du är ensam hemma. Ge sedan samma presentation till din lillasyster, pappa, eller någon annan publik du hittar nära dig.
  • När du pratar och uppträder, gå in i ditt huvud. Fokusera på det du säger och inte på publiken. Panikera inte om det inte blir som du tänkt.
  • Öppna munnen och uppträd ofta, för genom upprepad exponering för situationer man är nervös för gör att man kan bli av med nervositeten.
  • Kom ihåg att dina tankar inte syns utåt!

Ungdomars tips om hur du kan lugna ner dig då du är nervös eller då du står inför en spännande situation:

  • Rör på dig ute i naturen
  • Drick grönt te
  • Bada bastu
  • Lugn träning som t.ex yoga eller en ordentlig svettgymnastik
  • skriv i dagboken eller rita något
  • måla
  • sjung eller spela något instrument

Läs också

Hjälp och stöd

Delta