Att övervinna rädslor

Rädsla är en del av självbevarelsedriften och därmed en del av livet. En helt orädd person är inte frisk. Rädslor är vanliga och leder vanligtvis inte till några allvarliga problem.

Ibland kan ändå en rädsla vara så starka att man inte kommer över den ensam. Att prata om sin rädsla med någon hjälper alltid, eftersom sakerna då ofta får rätta proportioner. Ibland kanske man är rädd bara för att man inte vet tillräckligt om saken i fråga. I många fall åtföljs rädslan av skam som hindrar en från att tala om sin rädsla. Det första steget är då att bli av med skammen.

Vissa människor är mer känsliga för rädslor än andra. Genom att möta sina egna rädslor kan man bli av med dem. Det lönar sig ändå inte att ta en som är rädd för höjder till takterrassen av ett höghus utan börja med små steg. Kom ihåg att man inte kan ge orders till sina rädslor!

Fundera, varför är du rädd för någon viss sak och vad skulle vara det värsta som kunde hända. Kunde det verkligen hända eller är rädslan fantasins påhitt? Har något liknande hänt förut? Är du säker? Än sen då?

Praktiska tips för några vanliga rädslor:

Rädsla för instängda och höga platser:

Gör dig själv ett övningsprogram där du framskrider gradvis. Gå till exempel med en kompis och stå en stund i en hiss som inte rör på sig. Nästa gång kanske ni kunde åka upp en våning i taget. Gör till slut samma övning ensam.

Rädsla för att besöka en tandläkare eller läkare:

Du kan berätta för läkaren att det är en ny situation för dig, och att du är lite nervös eller rädd. Du kan även be läkaren att hela tiden berätta vad hen gör.

Rädsla för blod och injektioner:

Tala om för provtagaren eller personen som ger en injektion att du är rädd för nålar eller att se blod.

Rädsla för krig, rädsla för att man själv eller någon närstående bli sjuk eller dör eller rädsla för föräldrars skilsmässa:

Dessa är saker som alla tänker på någon gång i livet. Det kan vara bra att prata om sina rädslor med sina föräldrar och vänner. Att prata med nära och kära lindrar ofta rädslan.

Rädsla för att bli avvisad:

Nästan var och en av oss är rädd för detta. Det är värt att berätta för en nära vuxen om man har sådana känslor. Att prata lindrar rädslan.

Rädsla för att vara ensam:

Berätta för dina föräldrar vad som skrämmer dig med att vara ensam. Tillsammans med dina föräldrar kan du fundera på om någon kan vara med dig mer eller under tiden dina föräldrar är borta. Med att ha på TV:n får man ofta en känsla av att det finns andra i rummet. Det kan vara bra att hitta på olika slags sysselsättningar för att glömma att man är ensam. Det lönar sig att öva på att vara ensam!

Rädsla för spindlar / getingar / ormar:

Fundera var rädslan kommer ifrån.  Är du rädd för spindlar bara för att de ser äckliga ut? Du kan skydda dig för getingstick och visste du att alla ormar inte är giftiga?

Rädsla för storm/åska/jordbävning:

Det är naturligt att vara rädd för något man inte själv kan påverka. Stormar och åskväder är starkare än människor, därmed hör en rädsla för dem till vår självbevarelsedrift. Men om rädslan är på fobinivå och hindrar det vardagliga livet, kan det vara bra att besöka en professionell för att få hjälp.

Läs också

Hjälp och stöd

Delta