Ajattelin että nyt kun itseltäni on peruskoulu suoritettu, kertoisin kokemuksesta oppineena vinkkejä yläasteelle.
7. lk:
– Suurin osa uusista seiskoista jännittää yläasteelle menoa. Jos jännittää tai pelottaa, tilannetta voi helpottaa se, että kaikki ovat samassa veneessä! Kaikille seiskoille se on uusi tilanne, kaikki on yhtä hukassa jonkin aikaa. Seiskan alku onkin hyvä tilaisuus saada uusia kavereita. Teille todennäköisesti pidetään jotain ryhmäytymistoimintaa, joiden tarkoitus on juurikin saada teitä nivoutumaan yhteen. Koita rohkeasti lähestyä ihmisiä, ties vaikka löytäisit elinikäisen ystävän!
– Kannattaa ottaa koulu tosissaan heti seiskan alussa. Ensivaikutelmalla on oikeasti merkitystä. Opettajat tuntuvat ”leimaavan” oppilaat, ja sitä leimaa on vaikea muuttaa. Karu juttu, mutta totta. Kannattaa oikeasti olla aktiivinen tunneilla (kuuntele, viittaa jos tiedät vastauksen, kysy jos et ymmärrä, tee tehtävät kunnolla) ja tehdä läksyt!!, koska niillä seikoilla voi parantaa numeroa tai ainakin välttää sen laskemisen, jos välillä kokeet menee vähän huonommin.
– Tämä on teitä itseänne varten: Älkää pliis ruvetko käyttämään päihteitä (alkoholi, tupakka, nuuska jne.) saadaksenne kavereita tai muutenkaan. Jos johonkin porukkaan kuuluminen edellyttää niiden käyttämistä, ei siinä porukassa kannata olla. Päihteillä pilaatte terveytenne, menetätte rahanne ja jos jäätte kiinni, teidän käytösnumero laskee, teidän vanhemmille ilmoitetaan ja muistaakseni myös poliisin kanssa tulee jotain. Tässä maailmassa on niin paljon kaikkea muuta, miten voi pitää hauskaa. Ja onko se kaverin vessassa oksentaminen ja tupakanhajun piilottelu hauskaa? Pliis, pysykää kaukana päihteistä. Kyllä sieltä löytää kavereita muullakin tavalla.
– Keväällä valitsette valinnaisaineet kasiluokkaa varten. Valitse sellaiset aineet, joista olet oikeasti kiinnostunut ja joista voisi olla hyötyä. Minä otin mm. saksan, mistä olen hyvin iloinen, koska nyt osaan puhua yhtä kieltä enemmän! Kielitaidosta on hyötyä myös kun hakee myöhemmin töitä, ja ylimääräisen kielen opiskelu auttaa myös muissa kielissä. Älä valitse valinnaisaineita sen mukaan, mitä kaverit valitsevat. Kannattaa tehdä valintoja myös tulevaisuutta silmällä pitäen: tiedätkö jo, mitä haluat opiskella myöhemmin tai minkä ammatin haluat?
8. lk
– Kasilla on ensimmäinen pitkä TET-jakso (se vaihtelee, joissakin kouluissa voi olla 1 vk tai 2 vk, voi olla ettei kasilla ole ollenkaan tms.). Panosta TET:iin. Se on hieno mahdollisuus tutustua työelämään. Etsi sellainen paikka, joka sinua kiinnostaa. ETSI TET-PAIKKA AJOISSA! Älä mene siitä mistä aita on matalin, vaan etsi TET-paikkoja myös paikoista, jotka eivät ole TET-paikkalistoissa. Voit soittaa oikeastaan mihin vaan ja kysyä pääsisikö sinne TET:iin, ei siinä mitään menetä. Mieti, mitä haluat tehdä aikuisena. Jos haluat kokiksi, mene johonkin ravintolaan TET:iin! Jne. TET:n kautta voi saada myös kesätöitä – voit itse kysyä TET:n päätteeksi kesätöitä, tai joskus TET-ohjaaja voi itse ehdottaa sitä! Voi olla tosi pelottavaa etsiä TET-paikkaa, kun pitää soittaa tai käydä paikan päällä. Minua jännitti ihan sairaasti, mutta se kannatti – sain erittäin hyvän TET-paikan, jossa opin paljon ja se oli tosi kivaa! TET kannattaa mainita kesätyönhaussa, onhan se tavallaan työkokemusta. Voit pyytää myös TET-ohjaajaa suosittelijaksi työnhaussa. Ja säilyttäkää TET-todistukset.
– Kasilla kannattaa jo alkaa miettiä, mihin suuntaa ysin jälkeen. Teille esitellään opossa eri vaihtoehtoja, ja käytte luultavasti tutustumassa eri oppilaitoksiin. Mieti, mitkä ovat omat vahvuutesi ja mielenkiinnonkohteesi. Tiedätkö jo haaveammattisi? Millaisen koulutuksen se vaatii? Karkeasti vaihtoehdot ovat lukio ja ammattikoulu. Teille kerrotaan niistä opossa, mutta kannattaa myös vapaa-ajalla miettiä vaihtoehtoja ja ottaa asioista selvää. Se on tärkeä päätös, joten oikeasti _laittakaa siihen aikaa_. Suosittelen puhumaan myös vanhempien kanssa.
9. lk
– Miettikää yhteishakua. Se on tärkeä.
– Panostakaa kouluun. Ysin päättötodistus on tähänastisista todistuksista tärkein, koska sillä haetaan toisen asteen oppilaitoksiin. Hakua ei muuten tehdä välitodistuksella (joka saadaan jouluna), kuten monet luulee, vaan sillä todistuksella, joka saadaan ysin keväällä!!
– Keväällä hyvin todennäköisesti on koesuma. Tavallisia kokeita ja valtakunnallisia kokeita tulee olemaan. Aloittakaa kokeisiin lukeminen hyvissä ajoin eikä vasta koetta edeltävänä iltana.
KAIKILLE LUOKKA-ASTEILLE:
– Suosittelen kalenterin hankkimista. Sinne voi merkata kokeet, tapahtumat, jaksojen vaihtumiset jne. Toki ne voi laittaa puhelimeenkin ja onhan ne tiedot myös wilmassa (jos käytätte wilmaa), mutta paperikalenteriin voit tehdä merkinnät ihan sillä tavalla kuin itse haluat. Vaikka eri tapahtumat erivärisellä tussilla tms. Tässä tulee pro tip: Kun on koe tulossa, merkitse koepäivä kalenteriin ja tee LUKUSUUNNITELMA. Eli merkitset koetta edeltävien päivien kohtaan sen, mitä sinä päivänä teet. Esim. jos kokeeseen tulee kappaleet 1-6 ja koe on perjantaina, voit torstaina vaikka kerrata kaikkien kappaleiden vihkomuistiinpanot, keskiviikkona opiskella kappaleen 6, tiistaina kappaleen 5, maanantaina kappaleen 4 jne. Kun on suunnitelma tehtynä, on vaikeampi luistaa koeharjoittelusta, ja sitten kun olet tehnyt sen päivän opiskelun, saat merkitä sen tehdyksi.
– Kokeista vielä: Etsi oma tapasi oppia. Voit olla visuaalinen (kuvamuisti), auditiivinen (kuulomuisti), kinesteettinen (liikemuisti) tai muunlainen oppija. Tässä erilaisia tapoja lukea kokeeseen:
* Lue kappale. Tee itsellesi kysymyksiä paperille tai mielessäsi -> näin näet, mitä lukemastasi jäi mieleen.
* Lue kappale. Alleviivaa tärkeimmät asiat eli pääpointit. Pienet yksityiskohdat eivät ole tärkeitä, vaan suuret kokonaisuudet eli mitä, miksi, miten(, milloin). Myöhemmin kertaa alleviivatut asiat.
* Lue kappale. Tee omat muistiinpanot. Siihenkin on monta eri tapaa: vaikka luetteloi ranskalaisilla viivoilla tärkeimmät asiat (äläkä kopioi suoraan kirjasta vaan laita kirja vaikka kiinni ja muistele asia omin sanoin, sen jälkeen voit tarkistaa kirjasta jos jokin epäilyttää).
Tai voit tehdä mind mapin eli miellekartan, jossa keskelle kirjoitetaan asia (esim. teollistumisen alku, kansantaudit tai mikä ikinä lukemasi kappaleen aihe onkaan) isolla tekstillä ja siitä piirretään viivoja (kuin oksia), ja viivojen päähän tehdään muistiinpanoja, lähinnä yksittäisiä sanoja. Käytä myös kuvioita, nuolia, värejä, kehystä asioita, alleviivaa, mitä ikinä haluatkaan. Tietenkään näitä ei ole pakko käyttää, tärkeintä on että sinulla on oma tyylisi ja ymmärrät asian.
Tai voit tehdä sarjakuvan (esim. itse tein kerran sarjakuvan siitä, kuinka Neuvostoliitto valtasi valtioita, ja sarjakuvassa valtioita kuvasivat tikku-ukot -> ymmärsin paremmin maiden suhteet).
Tärkeintä on että ymmärrät asian. Ei siis: haukionkalahaukionkala -> ”Mikä on hauki?” ”En tiiä”. Ei ole hyötyä lukea, jos ei ymmärrä lukemaansa. Ulkoa opettelu saattaa onnistua ala-asteella ja ehkä vielä yläasteella nipin napin, mutta siitä eteenpäin sillä ei kyllä ainakaan pärjää (koska esim. lukiossa koealueet ovat tosi laajoja ja kysymykset esseemuotoisia). Kun luet tekstiä, yritä vaikka samalla kuvitella se asia päässäsi. Esim. ”Sähkö on elektronien liikettä” -> kuvittele pienet elektronit liikkumassa sähköjohtoa pitkin.
* Lue kappale. Pyydä joku kyselemään sinulta kappaleen asioita. Jos itse kyselet joltakulta, pyri löytämään pääasiat ja tee hyviä kysymyksiä. Ei siis: ”Onko karsinogeeni syöpää aiheuttava aine?”, vaan: ”Mikä on karsinogeeni?” tai ”Mikä aiheuttaa syöpää?”. Eikä myöskään ”Minä vuonna Urho Kekkonen syntyi?” [aika irrelevantti tieto], vaan esim. ”Millaista politiikkaa Urho Kekkonen teki?” [laaja kysymys, kyseltävä joutuu itse miettimään].
– Ei kannata stressata numeroista. Kaikessa ei voi eikä tarvitse olla hyvä. Voi olla että olet tosi hyvä kuviksessa, mutta matikka ei yhtään nappaa -> keskity kuvikseen! Toki on hyvä tehdä töitä ja aina kannattaa yrittää parhaansa, mutta se parhaansa tekeminen riittää. Tämä on varsinkin perfektionisteille: jos tuntuu, että voimat loppuu, silloin pitää opiskella vähemmän ja rentoutua. Minä meinasin ysillä palaa loppuun, mutta silloin täytyy vaan tinkiä opiskelusta, koska tärkeämpää on oma hyvinvointi. Ihminen tarvitsee lepoa ja hauskanpitoa, ei voi opiskella koko ajan. Tässäkin pitää muistaa kohtuus.
– Älkää kiusatko. Oikeasti. Ja jos näette kiusaamista, sanokaa siitä jollekulle. Jos teitä kiusataan, sanokaa jollekulle. Vanhemmille, terkkarille, opettajalle, luokanvalvojalle, ihan sama kunhan sanotte jollekulle. Nykyään on helppoa kun on Wilma, wilmaviestillä voi kätevästi kertoa esim. luokanvalvojalle. Kynnys kertoa on matalampi, kun ei tarvitse olla kasvokkain. Kiusaamisesta kertominen on tärkeää siksi, että kiusaajat oppivat, ettei toisia ihmisiä voi kohdella kuin paskaa. Kiusatulle kiusaamisen selvittely voi olla rankkaa, mutta se kannattaa silti tehdä, koska sitten saa mielenrauhan.
Laittakaas muutkin neuvoja, jos tulee mieleen! Ja vaikka saattaa nyt kuulostaa siltä, että yläaste on hirveää, niin ei se suurimmalle osalle ihmisistä ole, vaan monille se on hauskaa. Ja siitä selviää. Tsemppiä tuleville seiskoille ja kaseille ja onnea ysin päättäneille!
Minä olen menossa syksyllä yläkouluun, ja minua jännitää. Joo, tässä on koulua vähän reilu kuukaus+ kesäloma, mutaa silti mua jännittää, HYVÄLLÄ tavalla. Mutta sanon niille keitä ”pelottaa” niin olkaa vaan omia itsejänne, ja elkää välittäkö kiusaajista, ellei ne sitten kiusaa pahasti, muuten kerrotte opelle. Mua on kiusattu alakoulussa aikanaan, mutta totuin siihen, enkä vläittänyt. Tsemppiä vaan kaikille.
oon myös menossa seiskalle ja meen myös parakkikouluun ja mua jännittää hirveesti kun koulu ei näytä kauheen hyvältä ja siellä poltetaan ja rikotaan ikkunoita ja seiniä! mua pelottaa tosi paljon kun se on vielä kaukana kotoota about 20 km
mut mukava kuulla etten oo ainut jota jännittää:)
Kiitos tästä tiedosta, eniten jännittää/pelottaa vanhempien luokkalaisten kohtelu esim. se että ne alkaa kiusaamaan jota en haluaisi tapahtuvan. Oon aika herkkä muihin koululaisiin verrattuna ja saatan tulla surulliseksi pienistä asioista joilla mua yritetään ärsyttää/jopa pienesti kiusata. Teksti auttoi tietyissä asioissa ensi vuotta varten, mutta haluaisin että voisin vain normaalisti käydä koulua ilman muita oppilaita pilaamassa mun päiviä. Toivottavasti selviydyn yläasteesta.
Itseäkin vähän jännitti yläasteelle meno, mutta nyt kun tunnen opettajat ja oppilaat kaikki on hyvin. Oli vaikeuksia itsellä esim matikassa ja Englannissa, mutta sekin selvisi kun käyn ne erityisopettajalla. Yläaste voi jännittää, mutta aina voi jutella jonkun koulun aikuisen kanssa mieltä painavista asioista
Nyt oon 6lk mut meen ens vuonna 7lk ja vähän jännittää mut kanataa olla oma itsensä ja olla rohkea tää oon vanha keskustelu mut Moi kaikki ihannat ystävät terkui paljo ylä kouluun 😀
Menos seiskalle seuraavana vuon🔥
Oon menossa yli 1000 oppilaan yläkouluun että siinä sitten….
Moi, kiitti sulle tästä keskustelusta, oon kyl aika paljon myöhässä xD
En oikeestaan ite ees jaksa enään kaiken jälkeen stressata yläasteesta. Mä aion vaan pitää kivan loppu loman. Ja mun kaks ainoaa (ja parasta) kaveria koko maailmassa tulee mun kaa samalle luokalle tän kaiken jälkeen ku me vaihettiin nelosen jälkeen koulua. Ennen vitosta olin se ylipirteä tyyppi jolla oli paljon kavereita, mut vitosella en saanutkaan yhtään kavereita ja hakauduin aina yksin jonnekkin kun ne kaks kaveria meni eriluokalle ja yks toinen kaveri ihan eri kouluun. No, nyt kutonen kuitenki on viimein ohi ja ootan seiskalta jotain hyvää >:)
Paitsi että mun luokalla on mun kakkosluokan aikainen bestis joka vaihto koulua… (me mennään sinne kouluun joka on 600 oppilasta isompi ku meidän nyk- siis vanha koulu…) mut nykyään se käyttää vrm viis kiloo meikkii ja on muutenki sellanen… en tiiä… Ja joo.. mut kuitenki, tsemppii kaikille jotka menee seiskalle! Hyvin se menee :D
Kiitti ❤️❤️❤️
Meen syksyllä seiskalle! Kiitos paljon tästä infosta❤️ Meillä kyllä alkoi ruotsi jo kuudennella✨
Satuin löytämään tän hieman myöhään (ysille menossa), mutta aivan mahtava kooste, ja haluun nostaa tän mahdollisimman monen nähtäväksi :D
Hyviä vinkkejä, suurinta osaa voi jopa soveltaa kotikoulussa. Ku mä käyn kotikoulua
Tuli tää keskustelu ittelleki vuoden myöhäs mutta hyviä vinkkejä oli silti!
Ite yritän vaan sinnitellä yläkoulun loppuun (enää 2 vuotta yippii) koska omat parhaat kaverit joutui toiseen kouluun ja seiskaluokka oli henkisesti ihan helvettiä kun omalle luokalle sattui ne ärsyttävimmät tyypit ja tuntuu että oon ollu vähän liian mukava kun ne ärsyttävät ihmiset takertuu kiinni…
No joo mä sanon viel kaikille seuraaville seiskoille et on ok jännittää, en mäkään tienny millasta seiskalla ois etukäteen, (tää on vähän rändom) ja kannattaa valita (jos teillä ei näitä päätetä) tietty kiva pulpettipaikka joka luokassa, koska tyypit ei enää sen ekan tunnin jälkeen yleensä haluu sitä vaihtaa. (Trust me ei kannata läntsätä pyllyä siihen poikaporukan viereen, sieltä lentelee jokus esim kumeja/kyniä yms. turpaan :/ ) Esim ite tykkään ikkuna/reunapaikoista mun mielestä siel on aina kiva istuu.
Ihanaa kattella näitten uusien seiskojen kommentteja täällä🤧 Muistan vielä itekkin minkälaista se oli, ja nyt peruskoulu on jo melkein ohi mun osalta😔 Mutta tseemppiä kaikkille tuleville ja nykyisille seiskoille, kaseille ja yseille!