Mielen hyvinvointi

Terve mieli

Hyvään mielenterveyteen yhdistetään usein onnellisuus, iloisuus ja hyväntuulisuus. Mutta ihan kaikkien elämään kuuluvat myös esimerkiksi häpeän ja surun tunteet. Kun mieli voi hyvin, ihminen pystyy myös kestämään ajoittaisia vastoinkäymisiä paremmin. Ihminen pystyy näkemään omat kykynsä, käymään koulua, opiskelemaan tai työskentelemään ja tekemään muiden ihmisten kanssa mieluisia asioita.

Terveelliset elämäntavat ovat tärkeitä omalle jaksamiselle. Aivan erityisen tärkeitä ne ovat kasvuvaiheessa olevalle nuorelle. Muistathan nukkua riittävästi, liikkua tarpeeksi sekä syödä monipuolisesti – muuten voi mopo hyytyä.

Mielenterveyttä tukevat:

  • Itsensä hyväksyminen ja itsensä kanssa toimeen tuleminen
  • Itsensä arvostaminen
  • Kyky ja halu oppia uutta
  • Itsensä tarpeelliseksi tunteminen
  • Mielekäs tekeminen ja harrastaminen
  • Pettymysten ja vastoinkäymisten kestäminen
  • Kyky selvittää ristiriitoja ja vaikeita tilanteita
  • Joustavuus ja sopeutuminen
  • Hyvät ystävät ja läheiset ihmiset
  • Taito puhua mieltä painavista asioista
  • Hyvät puhevälit vanhempien ja muun perheen kanssa
  • Muiden arvostaminen ja auttaminen

Milloin syytä huoleen?

Meillä jokaisella on oma erilainen kokemus siitä, millainen on hyvä mielenterveys. Sen ylläpitäminen vaatii joka tapauksessa ponnisteluja ja sitä tukevia olosuhteita, ja niinpä ihmisille onkin kehittynyt monia, erilaisia keinoja, joilla he ylläpitävät omaa mielenterveyttään ja yleistä hyvinvointiaan.

Mielenterveys vaihtelee elämäntilanteen mukaan. Nuoruusikä on aikaa, jolloin saattaa olla yhtenä hetkenä hyvällä tuulella, mutta jo seuraavana kaikki ottaa päähän. Aina tunteiden ailahtelussa ei kuitenkaan ole kyse pelkästään nuoruusiän myllerryksistä ja joskus pahasta olosta selviämiseen voi tarvita apua ja tukea.

Oman mielenterveyden parantamiseen voi tarvita tukea, jos paha olo rajoittaa toimintakykyä jollain tavalla. Esimerkiksi, jos pahan olon vuoksi on vaikea jaksaa käydä koulua, iloita muiden ihmisten näkemisestä, olo on jatkuvasti ahdistunut, tai kun jokin asia, esimerkiksi syömiseen liittyvät ajatukset alkavat haitata jokapäiväistä elämää.

Hyvä itsetunto tukee mielenterveyttä. Muista myös iloita pienistä asioista!

Aiheeseen liittyvät