Netinkäyttö ja pelaaminen haltuun

Se, että viettää paljon aikaa netissä, ei automaattisesti tarkoita sitä, että olisi nettiriippuvainen. Monet sovellukset, pelit ja somekanavat kilpailevat huomiostasi ja ne on rakennettu usein siten, että niiden parissa vietettäisiin mahdollisimman paljon aikaa. Netissä kiehtoo usein sen sosiaalisuus ja aikaa vierähtää helposti kavereiden kanssa. Joskus voi tulla tunne, että jäisi jostain syystä paitsi kaikesta, jos ei seuraa somea tai selaa nettiä jatkuvasti. Pitääkö se todellisuudessa paikkansa? Myös peleihin on helppo uppoutua ja joskus pelaamista voi olla vaikea lopettaa. Miten nettiä, pelejä ja puhelimia voisi käyttää tasapainoisesti?

Media on osa elämää, mutta omia median- ja netinkäytön tapojaan ja rutiinejaan on hyvä säännöllisesti seurata ja pysähtyä miettimään. Miten käytän omaa aikaani median, netin tai pelien parissa? Sujuvatko opinnot ja muu arki? Näenkö kavereita vapaa-ajalla? Miten voi tietää käyttääkö liikaa nettiä? Tuleeko omasta mediankäytöstä kinaa kavereiden tai perheen kesken? Miten olen oikeasti läsnä erilaisissa tilanteissa? Ajan- ja arjenhallinnan taidot ovat osa hyviä mediataitoja.

Olehkohan koukussa nettiin tai pelaamiseen?

Netin tai digitaalisten pelien maailmaan voi uppoutua niin, että netin selailusta, somen käytöstä tai pelaamisesta saattaa tulla aikaa myöten hallitsematonta ja pakonomaista. Liiallisesta netinkäytöstä tai pelaamisesta on kyse, kun netin käyttö tai pelaaminen aiheuttavat haittoja myös muilla elämänalueilla eivätkä omat voimat eivät enää riitä koneen sulkemiseen.

Netti itsessään ei varsinaisesti aiheuta riippuvuutta, vaan netissä on jotakin sellaista sisältöä, josta ei malttaisi pysyä erossa. Sellaista sisältöä saattavat olla esimerkiksi pelit, jotka voivat kestää useiden kuukausienkin ajan. Kuuliainen pelaaja on läsnä kaikissa harjoituksissa ja taisteluissa, vaikka ne olisivat keskellä yötä. Joskus netinkäyttö tai pelaaminen saa yliotteen: se ei enää tuotakaan jännitystä ja hyvää seuraa, eikä ole enää hauskaa. Netinkäytön tai pelaamisen pitää antaa enemmän kuin se ottaa. Tasapainon löytäminen omaan mediankäyttöön on tärkeää ja sitä voi edistää pohtimalla, harjoittelemalla, huomioimalla omia käyttötapoja tai pelaamistottumuksia ja pyytämällä apua.

Sosiaaliset suhteet netissä ja sen ulkopuolella tasapainossa

Ongelmaksi netin ihmissuhteet muodostuvat silloin, jos kaikki ystävät ovat netissä. Jokaisella olisi hyvä olla vähintään yksi hyvä ystävä myös kasvokkaisessa maailmassa, olisikin tärkeää huolehtia siitä, että vuorovaikutukseen myös netin ulkopuolella jää tarpeeksi aikaa. Liiallinen netinkäyttö tai hallitsematon pelaaminen voi johtua jostakin muusta ongelmasta tai mieltä painavasta jutusta, kuten yksinäisyydestä, kiusaamisesta tai ongelmista koulussa tai kotona. Nuortennetin Ihmissuhteet ja Mieli ja keho -osioista saat lisää tietoa ja tukea.

Pysyykö mediankäyttö hanskassa?

Mitä netti tai pelaaminen antaa sinulle? Mitkä asiat niissä ovat sinulle tärkeitä, kivoja tai hyödyllisiä, mitkä ikäviä tai haitallisia tavalla tai toisella?

Pohdi rehellisesti omaan netinkäyttöäsi, pelaamistasi tai median parissa tai puhelimella vietettyä aikaa seuraavien kysymysten myötä. Miten vastaisit niihin?

  • Tuntuuko oma netinkäyttösi tai pelaamisesi liialliselta ja hallitsemattomalta?
  • Tunnetko syyllisyyttä omasta netinkäytöstäsi tai pelaamisestasi?
  • Oletko valehdellut perheenjäsenillesi tai kavereillesi todellisen netinkäyttösi tai pelaamisesi laajuuden peittelemiseksi?
  • Huomaatko laiminlyöväsi kavereitasi, harrastuksiasi tai koulunkäyntiäsi netinkäyttösi tai pelaamisesi vuoksi?
  • Pelaatko tai käytätkö nettiä paljon paetaksesi ongelmia tai kohentaaksesi mielialaasi?
  • Kärsivätkö yöunesi tai päivärytmisi netinkäyttösi tai pelaamisesi vuoksi?
  • Tunnetko vieroitusoireita, kun et ole netissä tai pelaamassa?
  • Aiheuttaako pelaaminen tai älypuhelimella olo jatkuvaa riitaa kotona?
  • Eivätkö omat voimasi riitä koneen sammuttamiseen?

Tuntuuko tutulta? Kuinka moni näistä sopii sinuun? Jos vastasit yhteenkin kysymykseen ”kyllä”, pysähdy miettimään tilannetta ja lue seuraavat vinkit.

Kohti tasapainoisempaa mediankäyttöä

Uskalla ottaa asia puheeksi vanhemman, muun läheisen aikuisen tai kaverin kanssa.
Tarkastele omaan netinkäyttöösi liittyviä rutiineja. Mieti millaisissa tilanteissa netinkäyttö tai pelaaminen alkaa ja missä vaiheessa se menee mielestäsi liialliseksi. Jos jokaisen koulupäivän jälkeen ryhdyt tahkomaan peliä tai jäät selailemaan nettiä yömyöhään, kokeile tehdä ensin jotakin muuta: syö välipalaa, hoida koulutehtävät, lähde liikkumaan, soita kaverille.

Aseta netinkäytöllesi tai pelaamisellesi selkeät rajat vaikka tietyksi aikaa ja pidä niistä kiinni. Pyydä vanhemmaltasi tai läheisiltäsi tukea rajojen löytämiseen ja niistä kiinni pitämiseen. Sopikaa netinkäytön tai pelaamisen pelisäännöistä kotona. Mikäli tietokone tai pelikonsoli on omassa huoneessasi, kokeile siirtää ne ainakin joksikin aikaa perheen yhteisiin tiloihin. Koita pitää pelisessiot lyhyempinä ja aikataulutettuina. Käytä aikataulutuksen apuna vaikka kännykän hälytystä tai herätyskelloa. Mikäli käytön rajoittaminen on hankalaa, voi olla hyvä ottaa koukuttavasta pelistä tai nettipalvelusta kokonaan tauko tietyksi ajaksi tai kokonaan.

Pohdi, miten netinkäytöllesi tai pelaamisellesi asettamasi rajat hyödyttävät sinua. Listaa käytön rajoittamisesta koituvat edut paperille ja aseta paperi tietokoneesi tai pelikonsolisi viereen näkyville.
Käytön rajoittamisesta koituvia etuja listatessasi pohdi myös, mistä mukavista asioista olet joutunut luopumaan netin tai pelien suurkulutuksen vuoksi.

Tapaa kavereitasi kasvokkain. Kokeile uutta tai jatka jotain aiempaa harrastusta. Osallistu rohkeasti sinua kiinnostavaan harrastustoimintaan. Mieti mitä haluat elämässäsi kokea tai saavuttaa. Miten mediankäyttösi edistää näiden haaveiden toteutumista?

Jos ongelma on vakava tai tilanne ei lähde omin tai lähipiirin tuen voimin lähde ratkeamaan, keskustele vanhempiesi tai kouluterveydenhoitajan kanssa mahdollisuudesta päästä yksilö- tai perheterapiaan tai muun tuen piiriin. Apua on saatavilla.

Kaipaatko lisää vinkkejä, ei aikuista kelle uskaltaisit tai voisit puhua? Ota yhteyttä MLL:n Lasten ja nuorten puhelimeen tai chattiin, jossa voit kertoa tilanteestasi luottamuksellisesti ja maksutta sinua kuuntelevalle aikuiselle. Voit myös kirjoittaa asiastasi nettikirjeen.

Lasten ja nuorten puhelimen palvelut

Aiheeseen liittyvät