Jaksaminen

Moi!

Näin lukion abiturienttina on hyvä miettiä myös omaa jaksamista ja hyvinvointia samalla kun lukee ja tähtää parhaisiin mahdollisiin arvosanoihin kirjoituksissa. Huom! Itselle parhaisiin mahdollisiin arvosanoihin, sillä myös vähän heikompi arvosana on riittävä. Haluan kirjoittaa tämän tekstin erityisesti lukiolaisille ja samankaltaisille armottomille opiskelijoille kuin minä. Toki tämä teksti on ihan kaikille koululaisille, opiskelijoille, työssä käyville ja ihan kaikille ihmisille jotka haluavat huolehtia omasta jaksamisestaan.

Sanoin olevani armoton opiskelija. Olen ollut aina tunnollinen ja halunnut antaa kouluun kaikkeni, saada hyviä arvosanoja ja olla opettajien ”lemppari”. Olin koko peruskoulun lähes kympin oppilas. Lukiossa sitten mun arvosanat romahtivat ja siihen syynä on lukion ykkösellä löydetty lukihäiriö sekä uupumus ja masennus. En ollut huolehtinut itsestäni vaan uuvutin itseni jatkuvalla pänttäämisellä. Peruskoulussa pärjäsin sillä tosi hyvin, lukiossa en enää pärjännyt vaan oli pakko keksiä toinen reitti. Lukiossa pitää lukea isoja määriä pitkää ja haastavaa tekstiä ja siellä myös vaaditaan paljon enemmän kuin peruskoulussa. Omasta jaksamisesta on pakko pitää huolta, jotta pakka pysyy kasassa.

Mikä se mun ”toinen reitti” sitten on? Ensinnäkin tämä elämä on alusta loppuun kestävä matka, jolla ei koskaan tule valmista tai kaikki ole täydellistä. Olen nyt kaksi vuotta opetellut olemaan itselleni armollisempi ja laittamaan jaksamisen ja hyvinvoinnin etusijalle. Se ei ole todellakaan ollut joka hetki helppoa, mutta sitä voi treenata. Olen treenannut pois haitallisista ajatusmalleista psykoterapian avulla. Olen oppinut kuuntelemaan omaa kehoa ja jos se kaipaa lepoa, silloin lepään enemmän enkä vaadi itseltäni niin paljon esimerkiksi koulussa tai ihmissuhteissa. Ihmissuhteet ovat usein voimaannuttavia, mutta ne voivat myös viedä voimia. On tärkeä ymmärtää se, että on hyväksyttävää jos ei aina jaksa nähdä kavereita ja haluaa olla vain kotona. Minulle rutiinit ovat tärkeitä. Siihen kuuluu se, että suunnittelen päiväni, aloitan aamun positiivisilla ajatuksilla, syön säännöllisesti ja panostan nukkumiseen. Yritän nukkua 8-9 tuntia yössä. Ulkoilen päivittäin. Se on joko hyötyliikuntaa tai sitten käyn lenkillä aamulla tai illalla.

Priorisointi on tosi tärkeää. Se tarkoittaa sitä, että mietin mikä on juuri nyt se mihin haluan käyttää aikani ja mikä voi jäädä vähemmälle tai myöhemmälle. Tämä liittyy jokaisen elämän osa-alueeseen, niin kouluun kuin vapaa-aikaan. Laita energia siihen, mikä on nyt just tärkeintä sinulle.

Jokainen ihminen on erilainen ja jokaiselle toimii eri jutut, mutta kokoan lopuksi top vitosen asioista, jotka mua on auttaneet jaksamaan ja jotka voisivat olla ainakin kokeilemisen arvoisia elleivät ole vielä käytössä. :)

1. Jos olo on stressaantunut ja väsynyt, nuku paljon
2. Juo paljon vettä ja syö etenkin hyvä aamupala
3. Jos huomaat vaativasi itseltäsi liikaa ja haukkuvasi itseäsi epäonnistumisista, kiinnitä siihen huomiota ja yritä puhua itsellesi kauniimmin ja olla lempeämpi. Harjoittelu tekee mestarin!
4. Mä olen kova murehtimaan ja stressaamaan. Silloin kun tämä kela lähtee pyörimään niin pyrin olemaan ratkaisukeskeinen. En vain odota, että jokin muutos tapahtuu itsestään vaan mietin voinko tehdä asialle jotain ja toimin! Jos mitään ei voi tehdä, asia täytyy yleensä vain hyväksyä.
5. Ulkoile päivittäin.

Kata

Nuortennetin toimittaja

Aiheeseen liittyvät

Kommentit

  1. Hei!
    Tunnen itsekin jännitystä yläkoulua ja lukiota kohtaan, tämän lukukauden jälkeen siirryn seiskaluokalle. Alakoulussa olen pystynyt pitämään positiivisuutta ylläni, vaikka monet kiusaa ja haukkuu hikeksi, kun saan kokeista vaan täyskymppejä. Silti en ole varma, kestänkö yläkoulua ja niitä paineita.

    1. Moi!
      Opiskelu voi olla rankkaa yläasteella/lukiossa mutta älä murehdi sitä vielä liikaa <3 jos paineet ja stressi alkaa käydä koviksi niin puhu siitä ajoissa vaikka luokanvalvojalle, terkkarille tai vanhemmille! tsemppiä!

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *