Joo.. siis oltiin eilen kirjastossa mun luokan kaa ja se matka meni tosi huonosti kun tyypit puhu toisten päälle ja v#ttuili opettajille ja satutti toisia ja silleen… ei siinä mitään, kun en ite tehnyt mitään. Kun ope puhu, kuuntelin. Kun käveltiin jonossa, niin kävelin oikealla puolella ja kirjastossa käyttäydyin asiallisesti, mut silti ope laittaa mulle huonon merkinnän?! En oo tehnyt mitään, ja tyyppi rankaisee mua jostakin mitä en oo tehny! Kun tänään koulun jälkeen avasin Wilman ja niin aloin itkee ja jopa teki mieli sa##uttaa itteäni, kun tyyppi ei vaan yksinkertaisesti välitä. Oikeesti mitä vanhemmaksi tulee, tuntuu vaan enemmän ja enemmän et koulu haluu painaa meidät alas. Miksi? NO hmm..:
-ne antaa v#tusti läksyä ja muita kouluhommia ja se saa mit usein tosi masentuneeksi. Esim viikossa viidestä koulupäivästä 3-4 en voi hyvin
-ne syyttää meitä sellaisesta mitä ei olla tehty ja antaa meille TURHIA merkintöjä. Esim. Mun kaveri sai merkinnän siitä että se meni vessaan tunnin alussa, kun opet on vielä sanoneet et käykää ennen tuntia ja tunnin jälkeen vessassa.
-ne valittaa meille kun pidetään ees hetki taukoa. Esim. Mun kaverilla oli ahdistuskohtaus koulussa ja mitä meidän ope tekee: valittaa mun kaverille niksi se ei tee tehtäviä. TYYPPÄ, mun kaverilla on ahdistuskohtaus ja sä vaan valitat etkä auta?! Mitä SAAT@NAA oikeesti! Tän lisäks tuli mieleen kun käytiin läpi ”murtosiän tunteita” niin tyyppi sanoo vaan et niitä pitää osaa hallita. BRO, niitä ei voi aina hallita!
En oikeesti ymmärrä mikä v@mma opeilla on!
Hei!
Kuulostaa tosiaan siltä, että sinua (ja muitakin oppilaita) on kohdeltu epäoikeudenmukaisesti. Tällaiset asiat on aina hyvä korjata. Ehkä kerroitkin tästä ainakin vanhemmillesi tai ehkä kommentoitte sitä wilmassa opettajalle?
Hyvä, että käyttäydyit kirjastossa itse hyvin. On myös ihan oikein pitää huolta omista oikeuksistaan. Opettajan on voinut olla vaikea havaita, ketkä kaikki vierailulla käyttäytyivät huonosti, joten on ihan ok korjata asia jälkeen päin. Toivon, ettet satuttaisi itseäsi näissä tilanteissa, kun oma omatuntosi on kuitenkin puhdas ja voit siltä osin olla hyvillä mielin.
Uskon, että sinusta tuntui ahdistuskohtauksen saaneesi kaverin puolesta tosi pahalta. Tuokin tilanne oli epäreilu ja olet ihan oikeassa, että ystäväsi olisi tuolloin tarvinnut tukea ja rauhoittelua. Näiden vuoksi olisi hyvä kertoa opettajille niistä hankaluuksista, joita itsellä on: jotta he ymmärtäisivät paremmin, jos ne vaikuttavat koulunkäyntiin ja tunnilla olemiseen, vaikka henkilökohtaisten asioiden jakaminen muutoin tuntuisikin väärältä. Usein tieto kuitenkin lisää ymmärrystä. Esimerkiksi sinä ymmärsit hyvin, että ystäväsi tarvitsi taukoa, koska tiesit hänen ahdistuskohtauksistaan.
Ison ryhmän luotsaaminen ja kaiken huomioiminen ei varmasti ole helppoa, mutta onneksi monet asiat on toivottavasti mahdollista korjata jälkeen päin. Toivottavasti jatkossa luokassasi olisi parempi opiskelurauha, jotten väärinymmärryksiä tule. Läksyjen määrään on ehkä vaikea vaikuttaa, sillä opetussuunnitelma pakottaa opettajat käymään tietyt asiat läpi ja varmistamaan, että kaikki oppilaat omaksuisivat asiat mahdollisimman – tai ainakin riittävän hyvin.
Koska koulunkäynti on välillä raskasta, niin toivottavasti pystyt vapaa-ajallasi rentoutumaan ja tekemään sinulle mieluisia asioita. Levänneenä ja mahdollisimman hyvinvoivana kurjatkaan asiat eivät niin kuormita.
Olen kyllä iloinen, että tunnut olevan ihminen, jolle oikeudenmukaisuus ja ihmisten kunnioittava kohtelu on tärkeää. Se on hienoa! Pidä tästä kiinni ja kerro kotona tai koulussa muille ammattilaisille, jos koulussa on jotain, mikä huonontaa kouluviihtyvyyttä. Olisi tärkeää, että koulu olisi kaikille hyvä ja turvallinen paikka olla ja hyviä ideoita otetaan siellä varmasti vastaan.
Pidäthän hyvää huolta itsestäsi,
terveisin
Lasten ja nuorten puhelimen ja chatin päivystäjä