Avaimia nukkumiseen

Nuoret nukkuvat keskimäärin liian vähän. Aikaiset aamut ja myöhäisiksi venyneet illat ovat varmasti tuttuja suurimalle osalle nuorista. Usein univelkoja yritetäänkin ottaa takaisin viikonloppuisin pilaamalla viikolla ansaittu “hyvä” unirytmi. Miten nukahtamisaikaa voisi lyhentää ja heräämisestä tehdä mieluisampaa, tässä muutama kysymys, joihin kerron vastauksia.

Nukahtamisajan lyhentäminen

Mitä siis tehdä ennen nukkumaan menoa:

  • Älä käytä elektronisia laitteita
  • Vältä rankkaa urheilua
  • Syö kevyttä iltapalaa
  • Tee huoneesta rauhallinen (himmennä valoja ja mahdollisuuksien mukaan myös laske huoneen lämpötilaa hieman (19 asteeseen))
  • Älä mene sänkyyn ennen kuin alkaa väsyttää

Heräämisen helpottaminen

Näin helpotat omaa heräämistäsi aamuisin:

  • Siirrä herätyskello/puhelin toiselle puolelle huonetta, jotta aamulla kun herätyskello soi, joudut nousemaan ylös sammuttamaan sen
  • Aseta vain yksi herätys, älä torkuta
  • Ajattele positiivisesti tulevasta päivästä, jotta päivästäsi tulisi mukavampi herätyksestä huolimatta
  • Ennen kuin lähdet kouluun/töihin, syö aamupalaa, jos heti aamulla ei ruoka maistu ota evästä mukaan. Helpottaa muuten kummasti oloa.

+ Muista, että myös viikonloppuisin kannattaa pitää unirytmiä yllä. Vältä siis myöhäisiä nukkumaan menemisiä ja pitkälle päivään asti nukkumisia!

Unessa pysyminen

Miten siis pysyä unessa ja vähentää yöllisiä heräämisiä:

  • Vältä kofeiinipitoisia juomia, kuten kahvia, limuja ja energiajuomia ennen nukkumaan menoa (+ vältä myös alkoholi- ja nikotiinituotteiden käyttöä)
  • Lämmin suihku tai kylpy saattaa auttaa rentoutumisessa ja sitä kautta unessa pysymistä
  • Jos kuitenkin heräät yöllä, koita lukea jotain kirjaa tai vaikka käytä pienellä yöllisellä kävelyllä. Älä ota puhelinta kuitenkaan ensimmäisenä käteen.
  • Kuuntele jotain rauhoittavaa musiikkia
  • Kokeile korvatulppia tai silmälappuja
  • Myös sängyn patjan ja tyynyjen kunto kannattaa tarkistaa ja tilanteesta riippuen uusia
  • Vältä kellon katsomista yöllä, jos aamulla on aikainen herätys

Toivottavasti vinkeistä on apua ja tässä loppuun vielä pieni galluppi aiheeseen liittyen. Nukkukaa hyvin!

Kuinka monta tuntia nukut keskimäärin yössä?

Näytä vastaukset

 ...  ...

Millaisena pidät unesi laatua?

Näytä vastaukset

 ...  ...

Tunnetko itsesi väsyneeksi aamuisin?

Näytä vastaukset

 ...  ...

Piditkö tekstiä hyödyllisenä?

 ...  ...

Tuletko käyttämään edes yhtä tekstissä olevista vinkeistä?

 ...  ...

-Ida

Lähteet:

https://www.studio55.fi/terveys/article/pilaatko-oman-unesi-laakarin-neuvot-tahtomattaan-valvoville/6095210#gs.3yfs15

https://www.is.fi/terveys/art-2000004877221.html

https://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00534

Oivallus 5, Psykologiaa lukiolaisille

Aiheeseen liittyvät

Osallistu

Apua ja tukea

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Huomioithan, että kommenttisi julkaistaan tarkistuksen jälkeen.