Apua nukahtamiseen

”Jännittävä tv-sarja tai pitkä puhelu kaverin kanssa saa ajatukset laukkaamaan. Sitten ei ole enää unesta tietoakaan.”

Joskus unen saanti voi olla vaikeaa. Unettomuus tarkoittaa sitä, ettei saa unta, vaikka haluaisi tai nukkuu katkonaisesti. On luonnollista, että elämänmuutokset, surut ja ilot vaikuttavat nukkumiseen. Tilapäiset häiriöt nukkumisessa ovat melko tavallisia. Nukahtamiseen on kuitenkin olemassa apukeinoja, joita kannattaa kokeilla.

Vinkkejä nukahtamiseen:

  1. Pyri pitämään sama unirytmi arkipäivinä ja viikonloppuna.
  2. Mene sänkyyn väsyneenä. Käytä sänkyä vain nukkumiseen.
  3. Älä hoida ihmissuhteita somen kautta, kun pitäisi nukkua. Voit jättää puhelimen toiseen huoneeseen ja käyttää herätyskelloa tai laittaa puhelimen kiinni yöksi.
  4. Puhelimen, tabletin ja tietokoneen sininen valo estää melatoniinin (pimeähormonin) eritystä aivoissa, mikä vaikeuttaa unentuloa. Selatessa puhelinta ei välttämättä huomaa väsymystä. Koneet kannattaa sulkea jo vähintään tuntia ennen nukkumaanmenoa.
  5. Vältä päiväunia.
  6. Älä juo kahvia, kolajuomia tai vahvaa teetä kuutta tuntia ennen nukkumaan menoa.
  7. Yritä rentoutua ennen nukkumaan menoa. Kehon rentouttaminen ja ajatusten rauhoittaminen helpottavat nukahtamista.
  8. Vältä urheilusuorituksia illalla. Palautuminen voi viedä jopa kaksi tuntia.
  9. Syö kevyt iltapala. Esimerkiksi hedelmät, vihannekset, voileipä, viili ja jogurtti ovat hyviä iltapaloja. Vältä raskaita aterioita ja sokeria ennen nukkumaan menoa.
  10. Ota lämmin suihku tai kylpy ennen sänkyyn menoa.
  11. Vältä jännittäviä kirjoja, tv-ohjelmia ja pelejä ennen nukkumaan menoa. Jännittävät asiat voivat jäädä vaivaamaan.
  12. Jos sinulla on huolia ja stressiä, puhu niistä ystäväsi tai jonkun muun läheisen kanssa. Uni tulee paremmin, kun on saanut jakaa huolensa.
  13. Huolehdi makuuhuoneen viihtyisyydestä. Pidä lämpötila sopivana (18–20 astetta), tuuleta ja siivoa huone säännöllisesti. Huolehdi siitä, että saat makuuhuoneesta tarpeeksi pimeän.
  14. Huolehdi siitä, että sänky on miellyttävä ja mukava.
  15. Harrasta päivällä liikuntaa, ulkoile ja pyri elämään tasapainoista elämää.
  16. Herää ja nouse sängystä samaan aikaan kuin muina aamuina. Silloinkin kun takana on huonosti nukuttu yö.
  17. Älä katso kelloa nukkumaan mennessäsi. Älä myöskään laske, montako tuntia vielä ehdit nukkua. Yritä rentoutua ja miettiä mukavia asioita. Muista, että yksi huonosti nukuttu yö ei ole vaaraksi.
  18. Jos et saa unta noin 20 minuutin kuluessa, nouse vuoteesta ja yritä rentoutua. Älä kuitenkaan uppoudu mihinkään tärkeään asiaan. Sitä vastoin lue jotain tuttua kirjaa. Kokeile tämän jälkeen mennä nukkumaan uudestaan.

Aiheeseen liittyvät

Nuorten kysymyksiä