Siirry sisältöön
Nuorten tekemät jutut

Nuortennetin toimittajan vinkkejä media-ahdistukseen

Moni meistä tietää tunteen, kun tuntuu siltä, että joka paikasta tulee ainoastaan negatiivisia uutisia vastaan. Ne musertavat ja aiheuttavat meissä monenlaisia tunteita. Koronavirus edelleen pysyy keskuudessamme, kuulemme ja näemme uutisia sodasta ja lisäksi uutisoidaan paljon ilmastonmuutoksen aiheuttamista säiden ääri-ilmiöistä. On ihan ymmärrettävää ja luonnollista, että kaikki tämä voi ahdistaa sekä aiheuttaa vihaa, pelkoa ja surua.

Muistutan, että eri keinot toimivat erilaisille ihmisille. Tässä on muutamia vinkkejä, jotka voivat auttaa. Olen koittanut muotoilla nämä nuorille sopiviksi.

  • Puhu tai kirjoita
    Mielellään jollekin luotettavalle aikuiselle, esimerkiksi vanhemmat, opettaja, terveydenhoitaja, kuraattori, psykologi. Netissä toimivat Sekasin-chat ja Nuortennetin puhelin ja chat, joissa voit keskustella anonyymisti eli nimettömänä.
  • Aikarajoitukset sosiaaliselle medialle
    Esimerkiksi iPhonessa voi asettaa ruutuajan rajoituksia puhelimelle, jolloin puhelimen sovelluksia ei voi käyttää. Toinen vaihtoehto on asettaa tietyille sovelluksille tai nettisivuille aikarajoituksia. Tällä hetkellä esimerkiksi Tiktokissa liikkuu todella paljon sellaista materiaalia, jota ei ole tarkoitettu lasten tai edes nuorten silmille.
  • Hyväksy tunteesi
    On ihan ok tuntea vihaa, surua, pelkoa jne. Et ole ainut, joka kokee näitä tunteita. Puhuminen voi auttaa näiden tunteiden käsittelyssä. Muista, että joskus itkeminen voi olla ihan hyvästä. Tai sitten nämä voivat auttaa tunteiden käsittelyssä: kirjoita tai piirrä mitä mieleen tulee tai sitten lähde ulos happihyppelylle ja laita luureihin lempimusiikkia tai hyvä äänikirja.
  • Perusasiat kuntoon
    Huolehdi siitä, että syöt säännöllisesti ja monipuolisesti. Nuku tarpeeksi ja ennen nukkumaanmenoa ei selata uutisia tai sosiaalista mediaa, jotka voisivat vaikeuttaa nukahtamista. Liiku joka päivä edes vähän. Ja näiden lisäksi: Tee asioita, joista tulet iloiseksi! Se voi olla tanssimista, musiikin kuuntelua, ystävien tapaamista, lukemista…jne.

Asiat järjestyvät vielä tavalla tai toisella ja tilanne Suomessa tällä hetkellä on rauhallinen. Pitäkää huolta itsestänne <3

Mai

Nuortennetin toimittaja

Aiheeseen liittyvät

Mielen hyvinvointi

Apua ja tukea

Osallistu

Oliko tästä sivusta sinulle hyötyä?

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Huomioithan, että kommenttisi julkaistaan tarkistuksen jälkeen.

Back to top