Siirry sisältöön

Miksi sateenkaari ihmiset pilkkaa/nauraa lestadiolaisille?

vaikeasti

Joo en tiiä mihin laittaisin tämän keskustelun mut laitan tänne nytte
Mutta kuten ehkä tiedätkin niin vanhoillis lestadioilaisten/ Raamatun opin mukaan homoliitto tai sukupuolten korjaaminen on synti. ( jos on homo/trans se on ok sen toteuttaminen ei oo hyväksyttävää). Ja tietty se aiheuttaa raivoa, ihmetystä ja ärsytystä koska tasa-arvo ja joo en jaksa selittää tiiätte kyllä. No. Yleen sateenkaari vähemmistöön kuuluva kyseenalaistaa miksi näin on ja miksei heitä voi vaan hyväksyä ja miksi on homofobiaa yms yms yms niin tässä tulee nyt yksi syy
Te ette kunnioita uskovaisia. Vanhoillis lestadiolaisia. ( kuulosti että yleistän ei siis tarkoita kaikkia jotku on oikeesti tosi ihania !) Joo no ymmärrän mut miksi uskovaisten pitäis alkaa hyväksymään teidät kun te ette hyväksy uskovaisia ? Ja varsinkin kun näin että jossain pride kulkueessa oli tälläisiä kylttejä:

”RAUHAAN VAPAUTEEN JA ILOON ASTI” – tää kyltti oli koristelu värikkäästi ja tota lausetta käytetään syntien anteeksi antamisen lopussa. Sanotaan esim. saat uskoa kaikki synnit anteeksi Jeesuksen nimessä ja veressä rauhaan vapauteen ja iloon asti
”JEESUKEN NIMESSÄ JA VERESSÄ SAAT USKOA KAIKKI QUEER FOBIAT ANTEEKSI”
Sit oli kuva missä luki ”suvikset taivaassa” ja siinä oli kuva suviksista mutta ne kaikki liput oli muutettu pride lipuiks ( en tiiä sanoinko oikein mut siis just joku bi lippu homo lippu yms)
”SATEENKAARI IHMISET ON TAIVAANISÄN LEMPILAPSIA”

Sitten Raamatusta oli otettu lause ja se oli koristektu sateenkaarin ja sit oli myös toinen lause ja siinä oli myös risti sateenkaarilipussa

TOI ON USKOVAISTEN PILKKAAMISTA
Ja niinkun suvikset taivaassa juddu niin juu ei ole. Te ette voi muuttaa uskoa. Te voitte vaikka luoda oman mutta niinkun oikeesti. Toi juttu saa mut todella ärsyyntyneeksi ja auttaako toi sitä että te sateenkaari ihmiset saisitte vanhoillis lestadioilaisten hyväksynnän ? Ei. Ei auta. Toi oahenataa sitä. Ja niinkun oikeesti Toi on suoraan pilkkaamista.

Tässä on yksi syy taas miksi on välillä vaikea tulla toimeen sateenkaari vähemmistöön kuuluvien kanssa.

Kiitos toivottavasti luit kokonaan ja vastaat jotakin 💥😐

Arvedávgi❤️‍🔥🌈

Eikö kaikkein tärkeintä ole tehdä toisille niin kuin tahtoisi itselleen tehtävän? Eli jos kaipaatte hyväksyntää, hyväksykää. Jos tahdotte arvostusta, arvostakaa. Minulla itselläni ei ole koskaan ollut mitään vanhoillislestadiolaisia vastaan, enkä usko, että kaikilla kylttejä kantavilla ihmisilläkään oli. He uskovat OMALLA tavallaan ja tulkitsevat Raamattua OMALLA tavallaan. ”Suvikset taivaassa” oli tosin vähän jännä.

Tiivistettynä: hyväksykää, arvostakaa ja antakaa uskoa omalla tavalla.

Moi

Jep. Ihan kauheaa

Girl

Huom! Tää on vaan mun mielipide ja toivon et kukaan ei loukkaannu.
Wtf?
Eri uskonnot pitäis hyväksyä riippumatta siitä oletko ns. sateenkaareva vai et. Raamattu opettaa et homoliitot ym on syntiä.
Mun mielestä syrjintää ei pidä sietää, mut täytyy ymmärtää eri näkökulmia vaik voi tuntua väärältä, ettei kaikki hyväksy sua sellasena ku oot
Oon ite lesbo

•••

Moi, mä oon bi ja mä toivoisin, että kaikki voitaisiin hyväksyä sellaisina kuin ne on, mutta itse en ole niin “hyökkäävä” kuin jotkut, koska ymmärrän, että pilkkaamalla ei ainakaan saa ketään puolelleen ja itseäkin ärsyttää tuollainen. Toivoisin, että kaikki voisivat yrittää katsoa toisen näkökulmasta eikä vain toitottaa: “minä olen oikeassa ja sinä väärässä, muuta mielipiteesi nyt heti”.

niinpä

Voin sanoo että kaikki seksuaalivähemmistöön kuuluvat ei oo tollasia. Joiltain ei onnistu hyväksyä erilaisuutta. Jotkun ei hyväksy homoutta, toiset ei homoliittoa ja joku ei kahta edellistä vastustavaa. Sitte cancellataan toisia ja painostetaan. Saa nähä tuleeko pridettäjille tuomioita esim uskonrauhan rikkomisesta.. Ne jotka osallistuu yhteiskunnalliseen keskusteluun tai mielenosotuksiin todennäköisemmin on näitä cancellaajia ja haluaa provosoida muita tai jollain tavalla uskoo olevansa muita ylempänä tuodessaan esille vähemmistöjä tai paremmuuttaan noilla kylteillä. Huhhuh… Matt. 23:12. Lopullinen tavote lienee tuomita kaikki muu paitsi heidän oma ”oikea” mielipide. Todellinen tuomio tulee kyllä muualta kuin vaivaisesta maallisesta marssista.

Bubbles🔵

Eikö raamatussa sanota jotain että kaikkia pitäis rakastaa ja kaikki on samanarvoisia tai jotain en ihan tarkkaan tiedä ja juu ja siis oletko itse lukenut koko raamatun ja ottanun huomioon jokaisen asian mitä siellä sanotaan kun usei just otetaan toi että yhdes.kohtaa sanotaan ettei oo ok olla homo mut ignoorataan se et kaikki ois samanarvosii ja sillee

gold rose

itse oon myös lestadiolainen ja ymmärrän sun pointin melko hyvin. ite hyväksyn seksuaali- ja sukupuolivähemmistöt siihen asti ku neki hyväksyy mut. olkoot kaikki mitä on ja rakastakoon ketä rakastaa mutta tuommonen jumalan ja raamatun pilkkaaminen pride kulkueessa menee mielestäni yli.

Tylsimys011

••• just tämä

”,

Bubbles🔵, ite en oo lestaadiolainen mutta mun mielestä se aatellaan jotenki silleen että ku Jumala on luonu ihmisen mieheksi ja naiseksi nii sitte ei voi hyväksyä sitä, mutta ei sitä ihmistä pidetä eriarvoisena, vaan (kai?) ei hyväksytä sitä omien arvojen myötä… Mun mielestä on kyllä väärin tuo että lestaadiolaisten arvoja väheksytään niin paljon… Toivottavasti meni ees vähän sinne päin, anteeksi jos ei mennyt..

vaikeasti

Vastaan nyt sulle Bubbles🔵

Ja joo sanotaan jotenkin noin ja kirjoitin tohon mun viestiin että on okei jos oot homo lesbo trans jne.. Ja tietty ihan sama ootko enää uskossa ootko vaikka käyny korjaamassa sukupuolen niin silti yritetään parhaan mukaan hyväksyä toki etenkin vanhemmalla väestöllä voi olla vaikeuksia hyväksyä homoutta mutta super hyvin hyväksytään jo
Ja öö en ole lukenut koko Raamattua itse miten se tähän ees liittyy en tajunnu ???? Ja joo öö on okei olla homo edelleen ja joo kyllä joillakin uskovaisilla on parantamista siinä että katsottaisiin kaikkia saman arvoisesti mut lestadiolainen yhteisö on parantunut siinä ihan sairaasti nykyään oman kokemuksen mukaan tosi moni hyväksyy ja niillä ei oo ongelmaa

vaikeasti

Ja juu vastaan nyt sullekkin Arvedàvgi ❤️‍🔥🌈
Joo lestadiolaisilla voi olla vaikeuksia välillä hyväksyä (MIKÄ ON VÄÄRIN TOTTAKAI!) mutta nykyään hyväksytään tosi hyvin. Oman kokemuksen mukaan suurin osa arvostaa hyväksyy yms yms yms ja öö mun mielestä on vähän jännä toi että he uskoo omalla tavalla. He muuttaa Raamattua ja sen sanoja ja mitä olen itse kuullut/nähnyt/ymmärtänyt/mitä on kerrottu niin todellakaan moni ei usko vaan He yrittää just muuttaa koko Raamatun

vaikeasti

Moi … joo tää toivoisin että kuunneltaisiin loppuun mitä sanotaan eikö heti suututa kun kerrotaan että hei olen vanhoillis lestadiolainen ja sitte että voitais keskustella rakentavasti ja yrittää ymmärtää toisen näkökulmia mutta siis tosi moni lestadiolaisista hyväksyy sateenkaari ihmiset

Swarley☕

Kyseessä taitaa olla ihan vaan provosointia, jonka taustalla on se (oman käsitykseni mukaan), että monelle sateenkaari-ihmiselle kristinusko on kirosana. Kaikille ei todellakaan ole, päin vastoin, sen tiedän. Osa suhtautuu todennäköiseti melko neutraalisti. Mutta monelle näyttää olevan todellinen punainen vaate. Tämä liittyy mitä ilmeisimmin enemmän tai vähemmän tunnetuimpaan kiistakysymykseen eli samaa sukupuolta olevien kirkolliseen vihkimiseen sekä heidän seksuaaliseen kanssakäymiseen. Monen kristityn mielestä ne ovat Raamatun, ja siten Jumalan tahdon vastaisia. Osan mielestä ihan papistoa (tässä evlut) myöten ne eivät ole. Monesti suhtautuminen perustuu näkyvimmästä asiasta tehtyyn ensivaikutelmaan perustuvaan pika-analyysiin. Oli miten oli, kristinuskolla on maine, ettei kyseisiä ihmisiä hyväksytä.

Kristinuskon toiminnallinen perusajatus tiivistyy rakkauden kaksoiskäskyyn: Rakasta Jumalaa yli kaiken ja lähimmäistäsi niin kuin itseäsi. Miksi sateenkaari-ihmiset eivät kuuluisi lähimmäisiin? Tottakai hyväksytään.

Mielestäni asiaa selittää erittäin hyvin lausahdus: vihaa syntiä, rakasta syntistä. Miksei ihmistä voitaisi hyväksyä ihmisenä, vaikka hänen tekojaan ei hyväksyttäisi? Etenkin, kun kristilliseen ajatusmaailmaan kuuluu se, että olemme kaikki syntisiä ja vain armosta voimme pelastua. Kyse on opettamisesta. Mitä opetamme olevan oikein ja mitä väärin. Opettamiseen ja opetusten uskomiseen liittyy aina kuitenkin oma usko. Oman uskon pohjalta opetetaan. Eihän kukaan nyt opeta mitään sellaista, mitä ei itse usko. Joten entäpä sitten, jos uskoo, etteivät edellämainitut asiat ole syntiä? Miten tilanne muuttuu? Ei mitenkään. Jos uskoo Jumalaan ja siihen, että Jeesus on kuollut meidän puolestamme sovittaen syntimme ja näin tehnyt meistä Jumalalle kelpaavia, miten siihen vaikuttaa se, pitääkö yksittäistä asiaa syntinä vai ei? Jokainen meistä on tilivelvollinen vain Jumalalle, joten uskokoon jokainen niinkuin uskoo, kunhan tekee sen Jumalan silmien edessä.

Mielestäni arkkipiispalla oli tähän erittäin osuva kommentti: on hyväksyttävä, että asiasta vallitsee kaksi eri mielipidettä. Konkretia tulee olemaan hankalampaa, sitä hänkään ei kiistänyt. Mutta kenenkään ei tulisi olla uskomatta sen takia, että kristinusko (mukamas) kieltää olemasta oma itsensä. Näin ei ole. Mitä tulee niihin kylttejä kantaneisiin henkilöihin, jos he todella kirjoittivat kaiken sydämestään uskoen agendaansa, sitten he tekivät niin. Sitten he uskovat niin, eikä meillä ole oikeutta tuomita heidän uskoa. Meillä on ainoastaan oikeus itse uskoa oman sydämemme mukaan. Sen sijaan, jos tarkoitus oli provosoida, on se jälleen osoitus siitä, että maallistuneet ihmiset eivät enää tiedä, mitä ovat uskomatta. Etsivä löytää, pyytävälle annetaan. Kuitenkin ennakkoluulojen takia jätetään etsimättä ja siten löytämättä.

Härifrån tvättas

Ymmärrän mihin pyrit. Kuitenkin unohdat, että monet lestadiolaisetkin ovat sateenkaarivähemmistöön kuuluvia (vaihtelevien arvioiden mukaan n. 10-15% kaikesta populaatiosta). Iso osa sateenkaarivähemmistöihin kuuluvista kuuluu myös johonkin uskontokuntaan. Heistä hartaiden uskovaisten osuutta on vaikea arvioida, mutta se ei ole millään tasolla mitätön luku. Nämä asiat eivät sulje toisiaan pois ja niiden kesken voi –ainakin omien kokemuksieni mukaan – löytää rauhan.

Nyt kun se on ymmärretty, päästään käsiksi tähän, miksi sareenkaarivähemmistöjen edustajat ”pilkkaavat” uskovaisia. Todellisuudessa asia ei ole ihan niin. He tuovat esille epäkohtia uskonnon tulkinnasta, ei niinkään uskovaisista tai itse uskonnosta. Ehkä on paras tässä kohtaa muistella, kumpaa on sorrettu kumman toimesta vuosisatoja.

Olen minäkin Raamattuni selannut läpi ja suoraan sanoen en löytänyt kohtaa, jossa sana sanaan kiellettäisiin homoseksuaalinen (tai ylipäätään ei-heteroseksuaalinen) toiminta tai syntymäsukupuolensa muokkaaminen. Kaikki tuo riippuu vain tekstin tulkinnasta. Tähän lopputulokseen myöskin sateenkaari-ihmiset ovat ilmeisesti tulleet, eikä siinä mielestäni ole mitään väärää. Nyt tarkkana: en näe myöskään toiseen suuntaan olevien tulkintojen olevan välittömästi vääriä niin kauan kuin niillä pyrkii vaikuttamaan vain omaan elämäänsä. Lähtökohtaisesti kaikkien uskontojen – kristinusko mukaan lukien – perusajatus on vain taata kannattajilleen hyvä elämä ilman turhia kuoppia ja närää. Jeesus puhui rakkaudesta. Näen sen kristinuskon peruskivenä. Siitä syystä kyseessä on erittäin hyvä uskonto. Jos toisen katsomus pistää niin paljon vihaksi, kannattaa siihen etsiä syytä mielummin omasta itsestä ja kannoista kuin muista omine kantoineen.

Nim. Sateenkaareva uskontonsa harjoittaja

Vastaa aiheeseen: Miksi sateenkaari ihmiset pilkkaa/nauraa lestadiolaisille?

Olethan kohtelias ja kunnioitat muita keskustelijoita. Viestit tarkistetaan ennen julkaisua.


Back to top