Pelottaa ottaa puheeksi mielenterveys 

Pelottaa ottaa puheeksi mielenterveys 

Mitä nuoret voivat pelätä, jos ottavat mielenterveysasiat puheeksi? 

Mielenterveydestä ja mielenterveyden häiriöistä puhuminen voi olla pelottavaa ja mietityttää, että miten niistä voisi puhua lähi aikuisen, terveydenhuollon ammattilaiset tai kaverin kanssa. 

Mielenterveys arka aihe ja  on tosi ymmärrettävää, että puhumiseen siitä saattaa liittyy pelkoja. 

Pelkoja, joita voi olla mielenterveydestä puhuttaessa on esimerkiksi: 

  • jää yksin 
  • nauretaan 
  • aletaan kiusaamaan 
  • kaverit kyseenalaistaa  
  • aikuinen ei ota tosissaan tai ei ymmärrä tai ei ole lämpöinen 
  • kouluterveydenhuollon aikuisella puhuminen pelottaa  

Mielenterveydestä kertoessa voi myös mietityttää, että miten kertoisi aikuiselle omasta pahasta olosta. 

On täysin normaalia, että itselle tärkeiden asioiden ottaminen puheeksi on jännittävää ja saattaa pelottaa.  

Miksi mielenterveyttä on hyvä hoitaa?  

Mielenterveyttä olisi hyvä hoitaa, sillä se edistää omaa jaksamista, psyykkistä hyvinvointia sekä on perusta monelle muulle asialla. Se, että meidän mieli voi hyvin  mahdollistaa sen että meillä on voimavaroja tehdä muuta arjessa esim. käydä koulussa, töissä ja ylläpitää sosiaalisia suhteita.  

Omaa mielenterveyttä pystyy myös hoitamaan itsenäisesti koti keinoin. Säännöllinen syöminen, liikunta, uni ja arjen rytmin ylläpitäminen on oman mielenterveyden hoitamista. 

Mitä hyötyä on siitä, kun uskaltaa rohkeasti pyytää apua vaikeissa tilanteissa? 

Mielenterveys asioihin voi olla vaikea pyytää apua, mutta avun pyytäminen kannattaa! Se, että uskaltaa pyytää apua mahdollistaa avun saamisen. Kun saa apua mieltä painaviin asioihin ja pääsee purkamaan omaa oloa yhdessä jonkun, niin se helpottaa omaa oloa sekä keventää taakkaa omilta harteilta. 

Koulussa apua voi pyytää esimerkiksi koulu terveydenhuollosta. Kouluterveydenhuollon henkilöt kuraattori, psykologi ja terveydenhoitaja ovat koulutettuja ammattilaisia, ketkä osaavat auttaa. 

Vinkkejä, miten voi ottaa mielenterveys asiat puheeksi: 

  • Digitaalinen viesti: tekstari, WhatsApp, Teams, some…
  • Lapun kirjoittaminen. Lapun voi antaa suoraan henkilölle kenelle se on tarkoitettu tai jättää henkilön pöydälle, sujauttaa oven alta tai pyytää opettajaa viemään 
  • Voi kertoa toiselle, että kertominen pelottaa, mutta haluaisit kertoa tärkeästä asiasta. Esimerkiksi näin: ”haluaisin kertoa sinulle mulle tosi tärkeästä asiasta, mutta mua pelottaa, että suutut tai et ota mua tosissaan tän asian kanssa…” 

Avun hakeminen kannattaa ja on parasta mitä itse voi itselle tehdä, vaikka se vähän jännittäisi. Jokainen meistä tarvitsee välillä apua elämässä ulkopuolisilta henkilöiltä. Mikään tilanne ei ole lopullinen. Uskalla olla rohkea ja pyytää apua, vaikka se jännittäisi ja tuntuisi pelottavalta. Meistä jokainen, on avun arvoinen!  

Oliko tästä sivusta sinulle hyötyä?

Emilia

Nuortennetin toimittaja

Aiheeseen liittyvät

Aiheeseen liittyvää

Apua ja tukea

Osallistu

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

Huomioithan, että kommenttisi julkaistaan tarkistuksen jälkeen.