Selviytymiskeinoja elämän kolhuihin

Iloinen elämänasenne ei tarkoita sitä, etteikö välillä voisi tehdä väärin ja epäonnistua. Jokainen ihminen joutuu kohtaamaan elämän vaikeudet. Ihmiset käyttävät hyvin erilaisia keinoja vaikeista ja stressaavista tilanteista selviämiseen. Hyvä selviytyjä osaa käyttää erilaisia selviytymiskeinoja jopa huomaamattaan.

  • Puhu huolistasi. Selviytymistaitoihin kuuluu oleellisesti se, että tunnistaa, milloin ei pärjää yksin. Kaverit ja perhe voivat auttaa. Jos läheiset ihmiset ovat osa ongelmaa, on ehkä helpompi puhua ulkopuoliselle, esimerkiksi terveydenhoitajalle, kuraattorille tai kaukaisemmalle sukulaiselle. Puhuminen itsessään helpottaa. Ääneen lausuttuna huoli ei ehkä edes tunnu enää niin pahalta kuin oman pään sisällä.
  • Itke ja sure. Itku on luonnollinen reaktio suruun ja helpottaa oloa. Surun aiheuttanutta asiaa voi muistella, siitä voi piirtää tai kirjoittaa.
  • Pura paha olo nyrkkeilysäkkiin, juoksulenkille, saunaan…
  • Ratkaise ongelma. Vaikeissa tilanteissa tunteet kuohuvat, mikä voi vaikeuttaa tilanteen selvittelyä. On siis hyvä rauhoittua ensin ja tarkastella ratkaisumahdollisuuksia vasta sitten.
  • Jossittelu ja syyttely sitovat ihmisen tiukemmin itse ongelmaan, jolloin ratkaisun löytäminen vain vaikeutuu. Ongelmakin tuntuu vain suurenevan ja pahenevan. Kun mieli on rauhallinen, on hyvä hetki tehdä lista, johon voi kirjata ongelmaan liittyvät plussat ja miinukset. Monesti asioiden purkaminen paperille auttaa jäsentämään ongelmaa.
  • Sopeudu tilanteeseen. Jos ongelmaan ei ole helppoa ratkaisua, silloin selviytyminen tarkoittaa tilanteen hyväksymistä, sietämistä ja kestämistä. Muiden ihmisten tuella on silloin suuri merkitys.
  • Pohdi mielialojasi ja ajatuksiasi. Mistä ne aiheutuvat? Miksi ajattelet niin kuin ajattelet, miksi tunnet niin kuin tunnet?
  • Hae uusia unelmia, tavoitteita ja kiinnostuksen kohteita elämääsi. Aseta saavutettavissa olevia välitavoitteita, sillä liian suuri pala kerralla voi johtaa pettymykseen.
  • Tee sellaisia asioita, jotka vievät ajatukset muualle. Hakeudu toisten ihmisten seuraan, nauti mukavasta yhdessäolosta.
  • Luonnossa kävelyllä on tutkitusti stressitasoa alentava vaikutus. Onko lähelläsi luonnonpaikkoja, joihin voisit lähteä kävelylle?
  • Naura. Pystymme naurun ja huumorin avulla käsittelemään myös vaikeita asioita ja saamme voimia erilaisten ongelmien ratkaisuun. Usein pahan olonkin ja ikävät kokemukset voi yrittää kääntää voitoksi avoimella ja huumorintajuisella asenteella.
  • Luovat harrastukset, kuten musiikin kuuntelu, päiväkirjan kirjoittaminen, piirtäminen ja maalaaminen ovat osalle hyviä keinoja parantaa mielialaa.

Oikeastaan mikä tahansa selviytymiskeino on hyvä, kunhan saat mieltä painavan asian käsiteltyä etkä vahingoita itseäsi tai muita.

Muista, että elämän vaikeudet voivat joskus myös vahvistaa, koska:

  • Ne pakottavat arvioimaan omia kykyjä ja ominaisuuksia uudelleen.
  • Niiden kautta voi herätä arvostamaan toisten ihmisten tukea.
  • Ne kehittävät kestävyyttä, sisukkuutta ja itseluottamusta.
  • Niistä selviytyneenä voi tuntea helpommin myötätuntoa toisia vaikeuksia kokeneita kohtaan.
  • Ne pakottavat näkemään asiat, tilanteet ja ihmiset uudessa valossa.