Iltaitku

En tiedä kuuluuko tämä tähän osioon mutta en osaa sijoittaa sitä muuallekaan. Olisiko kenelläkään antaa minulle jotain vinkkiä ongelmaani? En saa iltaisin unta sillä minua alkaa pelottaa. Ajattelen olevani yksin ja monet pahat asiat tulevat mieleeni. Monena iltana nukahdan itkuuni, sillä se on ainut keino raihoittua. Lisäksi näen painajaisia. Olisiko kellään tiedossa konsteja joilla saisin ainaki paremmin nukahdettua? Edes pienet vihjeet auttaisivat paljon.

Iltaitku

lisätäkseni vielä että olen 16 vuotias joten pelkoni eivät siis ole peräisin nallepuhin möhköfanteista sun muista

peace & love

uniongelmat ovat aina vakavia ja pitkä huono uni tai unettomuus voi johtaa todella vakaviin ongelmiin. puhu vanhempiesi kanssa jos pystyt. unettomuutta voidaan hoitaa monin keinoin. rentoudu, äläkä tee mitään mieltä virittävää ainakaan puoleen tuntiin ennen nukkumaan menoa. mitä sinä pelkäät? minkälaisia painajaisia näet? voin yrittää auttaa sinua, sillä itse olen kärsinyt uniongelmista jo vuosia.

Iltaitku

painajaiset ovat aina vain sekavia unia joissa tapahtuu vaikka mitä… joskus menen jotain karkuun sitten saattaa olla ihan pimeää olen yksin tai näen unessani onnettomuuksia… pelkään iltaisin vain yksin pari kertaa kuussa saan nukkua poikaystäväni vieressä ja silloin saan hyvin unta. pelkään ollessani yksin yleensä sitä että yöllä joku tulisi taloomme. nukun huoneen ovi lukittuna mutta silti keksin iltaisin pakosuunnitelmia

peace & love

unet ovat aivojen tapa käsitellä päivän tapahtumia. en ole mikään unitutkija, mutta loogisella ajattelulla jatkuvat painajaiset voisivat viitata päivällä olleeseen stressitilaan. stressaatko kenties opiskelua tai perhesuhteita? on hienoa kuulla, että löydät turvan poikaystävästäsi ja saat hänen kanssaan nukuttua huolettomasti. oletko puhunut poikaystävällesi uniongelmistasi? miksi pelkäät että joku tunkeutuisi yöllä kotiisi?

Iltaitku

En tiedä miksi pelkään että joku tulisi taloomme, niin ei ole koskaan tapahtunut enkä ole kuullutkaan että kenellekkään tutullekkaan olisi… Stressaan kyllä koulussa ja pidän itseni aika tavalla paineen alla kun haluan menestyä sekä harrastusteni että koulun parissa. Toisaalta en tiedä miksi otan hirveitä opiskelupaineita sillä numeroni ovat hyviä.

peace & love

rentoudu ja yritä tietoisesti välttää stressiä. kyllä se elämä ja opiskelu menee eteenpäin, vaikka itsestään. hyvät numerot ovat tietenkin plussaa.

Nimetön

Minulla oli sama ongelma useita useita vuosia, oireiluni alkoi 12-vuotiaana, en saanut iltaisin unta, un uskaltanut nukahtaa, näin painajaisia jossa rakkaimpani kuolivat, heräilin öisin neljä-kuusi kertaa, joka yö sama. En tehnyt asialle mitään, ennen kuin yöuneni alkoivat mennä täysin kokonaan. Silloin menin terveydenhoitajan puheille. Olin silloin 16, eli kärsin todella monta vuotta unettomuudesta. Sitä kautta minut siirrettiin muihin hoitoihin (koskienn henkisiä ongelmiani) ja sitä samaa kautta sain hormoneja. Syön joka ilta nykyisinkin hormoneja, ne auttavat nukahtamaan, ne rauhoittavat kehon, kun keho käy ylikierroksilla. Toki ne ei auta siihen, että yöllä heräilee, mutta ne auttavat saamaan unen päästä kiinni, muuhun unettomuuteeni sain erikseen lääkkeitä. Mutta suosittelisin ehdottomasti, että menet puhumaan tuosta esim. terveydenhoitajalle, olen varma että hän osaa auttaa. Voit mainita hormonit, ne todella auttavat. Sinun ei tarvitse elää unettomuutesi kanssa, etkä saakaan elää. Voimia paljon, ja mene puhumaan asiasta!
Muista myös huolehtia perus unihygieniasta, eli muista huolehtia, että huoneessasi on sopivan viileä mennessäsi nukkumaan, hiljaisuutta, rauhallisuutta, puhtaat lakanat jne. Voit lukea unihygieniasta netistä lisää, senkin perus huolehtiminen voi auttaa!

Helminen

Mitä tehdä jos en saa unta valvon joka ilta 00:00 saakka ja aamulla en jaksa herätä.

Ilta hereillä. Com

Mä en saa unta koska meidän koirat haukkuu ja pelkään myös sitä.

Paivystaja Lasten ja nuorten puhelin

Moikka ”Helminen”,

onpa kurjaa, ettet saa unta iltaisin. Ei toki ole ihmekään, ettet jaksa aamulla herätä, jos valvot klo 00 asti. Minkälaiset iltarutiinisi ovat? Olisiko niissä jotain mitä voisit muuttaa? Illat olisi hyvä rauhoittaa niin, että niissä olisi mahdollisimman vähän ärsykkeitä esim. kännykkä olisi hyvä laittaa pois ennen sänkyyn menoa. Useinhan sitä puhelinta tulee selattua sängyssä varsinkin, jos tuntuu ettei uni tule. Sanotaan, että kännykästä tuleva sininen valo aktivoi meidän aivoja, joka taas vaikeuttaa unen tulemista. Nyt, kun kännykkä on jätetty pois sängyn läheisyydestä niin mitäpä, jos kokeilisit lukea kirjaa sängyssä? Raskasta liikuntaa tulisi myös välttää iltaisin, mutta esim. kävelylenkki raikkaassa ulkoilmassa illalla voi taas auttaa rauhoittumisessa ja unenkin saannissa. Iltapala on tärkeä, mutta siinäkin kannattaa huomioida, ettei syö liian raskasta ateriaa. Toivottavasti vinkeistä on sinulle jotain apua.

Hyviä yöunia sinulle toivottelee,
Lasten ja nuorten puhelimen päivystäjä

Minämyös

Auttakaa minuakin jooko?
Olen 12 vuotias tyttö. Ja tykkään katsoa murhamysteeri sarjoja. Jotkut jaksot niistä kuitenkin ovat niin toden tuntuisia, että illalla alan ajattelemaan että mitä jos niin tapahtuu mulle? Tai että mitä jos? Ja sellaisia. Yritän aina jankuttaa itselleni päässäni että se on vain keksittyä ja ei niin tapahdu, mutta mä oon todella herkkä…. Pyydän apua. Enkä nyt pyydä sellaisia vinkkejä että ”lopeta niitten murhamysteerien kattomista”

Jjaikku

Minulla on sama kun Helmisellä.. Mutta ei ole auttanut nuo päivystäjän vihjeetkään, tähän mennessä vain puhelin on auttanut mutta siinä kestää, nytkin kello on 0.05 ja ahistaa tämä tieto kellonajasta…

Migreenikin minulla on 😒

Nimetön 12v tyttö

Hei ! Tarvitsisin apua kun menen joka ilta nukkumaan ja herään sitten 1 aikaa yöllä enkä saa enään sen jälkeen unta ja jään selaamaan sitten puhelinta ja kellohan on jo aamu 6…. ja tää on ollu jo mulla 2 vuotta että pliis joku auttaa 😭 !

Paivystaja Lasten ja nuorten puhelin

Hei nimimerkki ”Nimetön 12v tyttö”

Kiitos viestistäsi. Riittävä uni on hyvinvoinnille ja kasvavalle murrosikäiselle tärkeä olennainen osa ja ymmärrän hyvin, jos yölliset heräilyt ovat alkaneet huolestuttaa sinua. Hienoa, että olet hakenut apua tilanteeseesi.

Univaikeuksia voi tulla elämässä silloin tällöin, jos ne kuitenkin jatkuvat pidempään, niin kuin ymmärsin, että sinulla on jatkunut, kannattaa alkaa miettiä mistä heräilyt ja nukahtamisvaikeudet voivat johtua ja myös hakea siihen tarvittaessa apua.

Millaisetkohan ovat sinun iltarutiinisi? Iltaisin kannattaa rauhoittaa keho ja mieli jo noin tuntia ennen nukkumaan menemistä. Silloin kannattaa tehdä ilta-askareita kuten käydä suihkussa, harjata hampaat, lukea vaikka kirjaa tai kuunnella rauhallista musiikkia. Viimeisen tunnin aikana kannattaa välttää esimerkiksi raskasta liikuntaa ja ruutuaikaa (puhelin, tietokone tai tv) sillä laitteista tuleva valo usein virkistää aivoja ja näin ollen voi olla vaikeampaa nukahtaa.

Joskus jos ihmisellä on huolia tai kokee elämässään stressiä, voi se heijastua unenlaatuun ja näkyä esimerkiksi yöllä heräämisenä ja uudelleen nukahtamisen vaikeutena. Kerroit, että herätessäsi yöllä, alat selaamaan puhelintasi. Puhelimen selailu voi kertoa aivoillesi, että nyt on aika herätä. Mietin, että olisiko mahdollista puhelimen sijaan tehdä jotakin muuta, joka voisi kertoa aivoillesi, että vielä ei ole aika herätä? Voisitko kenties pitää yöpöydälläsi paperia ja kynän ja herättyäsi kirjoittaa alas mitä mietteitä ja tunteita sinulla herää herättyäsi? Tai olisiko mahdollista ottaa esimerkiksi päiväkirjan kirjoittaminen mukaan iltarutiiniisi? Näin saisit mielen päältäsi huolet ja mietteet alas paperille ja ehkä aivosi pystyisivät lepäämään yöllä paremmin herättämättä sinua.

Kannustan sinua myös puhumaan asiasta, vaikka vanhempiesi kanssa. Yhdessä voitte miettiä, mitä ja miten toimia, jos ongelmasi jatkuu.

Toivottavasti pääset hyvien unien piiriin taas pian.

Lämpimin terveisin,
Lasten ja nuorten puhelimen päivystäjä

Vastaa aiheeseen: En saa unta

Olethan kohtelias ja kunnioitat muita keskustelijoita. Viestit tarkistetaan ennen julkaisua.