Siirry sisältöön

Kysy Lasten ja nuorten puhelimesta, MLL:n työntekijä vastaa.

Jokurandom

Eli siis mul o ollu jo kaks vuotta paska olla (anteeks kielen käyttö). [osa tekstistä poistettu] En tiiä mitä teeen mut en haluu mennä puhuu kellekkää psykologil tai vanhemmil koska vanhemmat sais tietää jne. Siit tulis pelkkää pas

Lasten ja nuorten puhelimen työntekijä

Hei Jokurandom,

hyvä että kirjoitit ja lähdit hakemaan tukea itsellesi!

Koulun terveydenhoitajaa, koulukuraattoria ja koulupsykologia sitoo vaitiolovelvollisuus. On totta, että joissakin tilanteissa heidän on haettava lapselle laajempaa tukea, ja usein näissä tilanteissa he ovat myös lapsen huoltajaan yhteydessä. Ammattilaisilla on usein pitkä kokemus näistä tilanteista ja silloinkin kun kotiin joudutaan olemaan yhteydessä, sen yhteydenoton tarkoitus on parantaa nuoren tilannetta, ei huonontaa.

Mitä ajattelet, voisitko käydä esimerkiksi koulusi kuraattorin tai psykologin kanssa keskustelemassa ja aloittaa kertomalla, että sinulla on asioita joista haluat jutella, mutta pelkäät että asiat kotona menevät huonommiksi, jos vanhempasi saavat tietää. Saisit tällöin oman koulusi ammattilaiselta tietoa, miten hän toimii niissä tilanteissa ja voit sitten sen jälkeen arvioida, onko hyvä kertoa hänelle enemmän?

Jos sinusta tuntuu, että haluat ennemmin keskustella täysin nimettömänä, voit aina myös ottaa yhteyttä Lasten ja nuorten puhelimen ja netin palveluihin. Puhelimemme on auki vuoden jokaisena päivänä, chat päivystää maanantaista keskiviikkoon klo 17-20. Nettikirjepalveluumme voit kirjoittaa ympäri vuorokauden ja saat vastauksen viikon kuluessa viestiisi.

Lämpimin terveisin,
Lasten ja nuorten puhelimen työntekijä

Miss19

Moi, mua nyt häirittee ja höirutteekin yks asia tosi paljon, ihan tosi paljon siis. Siis tuol yhdes keskustelu palstalla, nii syytetää MirandaUutta, SekikäsLeopartta ja mua siitä et me oltais sama henkilö, koska meidän aiheissa me kerrotaa sellasii juttui ku meist jokane kertoo. Nii he luulee siis et illaa samoi tyyppei vaik ei olla, me ollaa siis kaverwita ja tiedetää keitä me ollaa tuol netissä. Me ei oikeesti olla sama tyyppi, vaan bestiksii vaa. No kainy bestiksil voi olla sama paikkakunta, harrastus ja nii edellee? Ei kai se ny sitä kato et oltais sma tytppi? Oon yrittäny ja yrittäny, tätä selittää, muttwivät y,märrä. Siis ihan tyhmää, ja mikä kurjinta, muut luulee että mä ja mun kaverit valehdellaan. Siis oikeesti, näin ei oo. Iha tosi ärsyttävää. Tekis mieli tehdä iso ilmotua isnne, et me ei olla samoi tyyppei ja nii.

Wli te vastatkaa tohon.

Ja te jotka näötte meidät ruolla netissä, emme ola sma tyyppi vaan eri tyyppejä. Ettwkä voi tollasii ruveta lateöee, ku ette edes tiiä keitä me ollaa. Lopettakaa siis toi, ja jollette tee sitä, nii hyvä nii. Eipähän tarvitse teille ruveta huutaa siellä, ihan siis oikeesti sitte.

Tukari Pohjanmaalta

Netissä on hyvät ja huonot puolet, hyvää on se, että voi löytää kaverreita ja keskustella.Ymmärrän näkemyksesi tilanteeseesi ja se on oikeutettukin tällaisessa tilanteessa.

Voisit vaikka sanoa heille, jotka väittävät teidän olevan sama henkilö, että halutessaan käyttää kahta nimimerkiä ei olisi syytä olla niin ideaköyhä, että kaikki ”nimimerkkien käytäjät” olisivat samankaltaisia.

Onneton

Miks kesällä chat on vähemmän auki? Vähä paskaa ku ain o jonoo ja vaikee päästä ja kesällä muutenki vähemmän paikkoi mis puhuu

MysliMysliMysliMysli

Mä haluun mysliiiiiiii!!!

Elli

Puhutteko keskenään mitä soittajat on puhuneet? En haluaisi että mun asioista puhutaa yhtään kenellekään kun oon ne tarkoituksella vain yhdelle ihmiselle kertonut.

Lasten ja nuorten puhelimen työntekijä

Hei Onneton,

kiitos kysymyksestäsi. Lasten ja nuorten puhelimen ja chatin aukioloajat supistuvat tosiaan kesän aikana. Syynä tälle on työntekijöiden lomat, jotka Suomessa ajoittuvat kesäkuukausille. Olemme pahoillamme, että joudumme kesällä supistamaan aukioloaikojamme.

Moni chat-palvelua käyttävä nuori kertoo, että vaikeista asioista on helpompi keskustella chatissa, se on hyvin ymmärrettävää. Haluan kuitenkin rohkaista kaikkia, jotka eivät pääse chat-palveluun läpi kokeilemaan Lasten ja nuorten puhelimeen soittamista. Puhelin päivystää kesälläkin jokaisena päivänä, ja sinne voi olla helpompi päästä läpi kuin chattiin. Puhelimeen soittaessa ei tarvitse heti tietää mitä sanoa, aluksi voi olla vaikka ihan hiljaa ja kuunnella. Päivystäjämme auttavat keskustelun alkuun.

Niin kuin kirjoitit, kesällä on tosiaankin vähemmän paikkoja missä puhua. Sen vuoksi olemmekin pitäneet tärkeänä, että päivystämme vuoden jokaisena päivänä puhelimessa, ja pidämme chat-palvelua avoinna jokaisena viikkona, myös kesällä. Saamme paljon palautetta nuorilta tästä asiasta, ja MLL yrittääkin vaikuttaa siihen, että tulevaisuudessa paikkoja olisi kesälläkin enemmän tarjolla nuorille.

Ystävällisin terveisin,
Lasten ja nuorten puhelimen työntekijä

Lasten ja nuorten puhelimen työntekijä

Hei Elli,

kiitos tärkeästä kysymyksestä! Suhtaudumme Lasten ja nuorten puhelimessa vakavasti vaitiolovelvollisuuteen ja palvelumme ovat luottamuksellisia. Tämä tarkoittaa, että emme kerro yhteydenotoista palveluidemme ulkopuolelle. Poikkeuksena ovat sellaiset tilanteet, joissa ihmiselämä on välittömässä vaarassa. Silloin on meidän vastuullamme olla yhteydessä hätänumeroon.

Yhteydenottoihimme vastaavat vapaaehtoiset päivystäjät. Päivystäminen tapahtuu aina MLL:n päivystystiloissa, joissa vapaaehtoisten tukena on MLL:n työntekijä. Tällöin vapaaehtoisella on aina tarvittaessa tukea saatavana, jotta lapset ja nuoret saisivat parhaan mahdollisen avun. Työntekijä voi siis käsitellä yhteydenottoja vapaaehtoisten päivystäjien kanssa, tukeakseen päivystäjiä lasten ja nuorten kohtaamisessa. Työntekijöitä ja päivystäjiä sitoo vaitiolovelvollisuus, eikä yhteydenotoista keskustella ulkopuolisten kanssa.

Lämpimin terveisin,
Lasten ja nuorten puhelimen ja netin työntekijä

Oona

”Poikkeuksena ovat sellaiset tilanteet, joissa ihmiselämä on välittömässä vaarassa. Silloin on meidän vastuullamme olla yhteydessä hätänumeroon”
Tarkottaaks tää sitä et jos aikoo tehä itsarin niin teille ei kannata siit puhuu tai soitatte hätänumeroon?

Oona

”Puhelimeen soittaessa ei tarvitse heti tietää mitä sanoa, aluksi voi olla vaikka ihan hiljaa ja kuunnella. Päivystäjämme auttavat keskustelun alkuun.”
Ja tää ei kyllä pidä paikkaansa. Oon kerra soittanu ja meni alle viis minsaa ku se päivystäjä lopetti puhelun kun en saanu nii nopee mun asiaa sanottua kun pelotti ja sanoin vaa en tiiä kun se kysyi mistä haluun puhua. Ni jäi aika paska olo siit. ni siks en enää edes yritä soittaa kun en pysty nii nopee alkaa kertoo

E. T.

Hei! Tuntuu siltä että äiti ei oo mun oma äiti… Haluisin karata, auttaako se?

[Nimimerkki muutettu.]

Lasten ja nuorten puhelimen työntekijä

Hei Oona,

kiitos tärkeästä kysymyksestäsi!

Mielen pahoinvointiin liittyvät aiheet ovat hyvin yleisiä Lasten ja nuorten puhelimen yhteydenotoissa. Saamme vuosittain paljon yhteydenottoja nuorilta, jotka kertovat myös itsetuhoisista ajatuksista.

Esittämääsi kysymykseen ei ole olemassa helppoa ja yksinkertaista vastausta. Meidän tarkoituksemme on olla yhteydenottajan tukena, kuunnella ja pohtia yhteydenottajan kanssa yhdessä hänen tilannettaan sekä sitä, mistä voi saada apua. Tarjoamme myös konkreettista apua avun hakemiseen, mutta yhteydenottaja itse päättää, haluaako ottaa apuamme vastaan. Joskus hyvin harvoin kohtaamme tilanteita, joissa tiedämme ihmisen olevan välittömässä vaarassa. Silloin meidän vastuullamme on harkita, tuleeko meidän pyytää apua.

Mielen pahoinvointiin ja itsetuhoisiin ajatuksiin on saatavilla apua. Avun hakeminen voi olla pelottavaa, ja joskus se vaatii suurta uskallusta. Me Lasten ja nuorten puhelimessa haluamme auttaa ja mietimme yhdessä yhteydenottajan kanssa, mikä voisi juuri hänen tilanteessaan olla parasta apua. Toivomme, että kenenkään ei tarvitsisi jäädä yksin pahan olon kanssa ja tiedämme, että monenlaista apua on tarjolla.

Lämpimin terveisin,
Lasten ja nuorten puhelimen työntekijä

Lasten ja nuorten puhelimen työntekijä

Hei Oona,

kiitos, että annoit palautetta kokemuksestasi, se on meille hyvin arvokasta. Välitämme sen päivystäjillemme ja tulemme keskustelemaan asiasta päivystyksissämme.

Ystävällisin terveisin,
Lasten ja nuorten puhelimen työntekijä.

Nuortennetin yllapito

Hei E. T.,

kiitos viestistäsi, on hyvä että kirjoitit.

Karkaaminen aiheuttaa usein uusia ongelmia ja altistaa erilaisille riskeille. Se ei siis välttämättä paranna tilannetta laisinkaan.

Sinun kysymyksestäsi herää monta lisäkysymystä ja uskon, että saisit parhaiten apua, kun kertoisit jollekin luotettavalle ihmiselle vielä hieman tarkemmin tilanteestasi. Tällöin olisi helpompi pohtia, mistä juuri sinä voisit saada parasta mahdollista tukea ja apua itsellesi.

Jos lähelläsi ei ole sellaista ihmistä, jolle sinusta tuntuisi hyvältä puhua asiasta, voit aina ottaa yhteyttä myös meidän palveluihimme, yhteydenotot ovat luottamuksellisia ja maksuttomia. Jos sinusta tuntuu luontevalta kirjoittaa pidemmin, nettikirjepalveluumme voit kirjoittaa juuri niin pitkään kirjeen kuin haluat. Kirjeisiin vastataan noin viikon sisällä. Jos taas on mukavampi kertoa asiasta keskustelemalla, se on mahdollista puhelimessa ja chat-palvelussa.

Löydät lisätietoa kaikista palveluistamme täältä: https://www.nuortennetti.fi/apua-ja-tukea/lasten-ja-nuorten-puhelin/

Lämpimin terveisin,
Lasten ja nuorten puhelimen työntekijä

Vastaa aiheeseen: Kysy Lasten ja nuorten puhelimesta, MLL:n työntekijä vastaa.

Olethan kohtelias ja kunnioitat muita keskustelijoita. Viestit tarkistetaan ennen julkaisua.


Back to top