Peliyhteisö voimavarana
Artikkelin on kirjoittanut Tampereen yliopiston pelikasvatustutkijatohtori Mikko Meriläinen.
Kaverit auttaa jaksamaan
Pelaamisen parissa muodostetut ja ylläpidetyt kaveri- ja ystävyyssuhteet voivat olla erityisen tärkeitä hyvinvoinnin kannalta, jos kasvokkainen ihmisten kohtaaminen on vaikeaa vaikka ujouden tai sosiaalisten tilanteiden pelon takia tai jos kotoa poistuminen on vaikeaa vaikkapa liikuntarajoitteen vuoksi. Verkossa ylläpidettäviä ihmissuhteita ei kannata asettaa vastakkain kasvokkaisten suhteiden kanssa. Ne voivat olla aivan yhtä arvokkaita ja tärkeitä!
Asiaton käytös peleissä voi tuntua raskaalta ja aiheuttaa pahaa mieltä
Nettipeleissä on valitettavasti riskinä törmätä myös asiattomaan kommentointiin tai käytökseen. Esimerkiksi rasistinen, seksistinen tai homo- tai transfobinen nimittely on edelleen varsin yleistä, ja voi olla raskasta etenkin vähemmistöihin kuuluville ja nuorille pelaajille.
On tärkeää, että mikäli kohtaa peleissä nimittelyä tai esimerkiksi seksuaalista häirintää, aiheesta voi puhua luotettavalle aikuiselle tai kavereille. Muista, ettet itse syyllisty peleissä ikävään kommentointiin ja asiattomaan käytökseen!
Muista, että parhaassa tapauksessa pelaaminen on arkinen asia, joka lisää hyvinvointia ja auttaa jaksamaan. Pelaamisen vaikutus hyvinvointiin riippuu pitkälti siitä, kuinka hyvin pelaaminen ja muu arki ovat tasapainossa. Pohdi siis onko pelaaminen luonteva ja helppo osa jokapäiväistä elämää, vai aiheuttaako se säännöllisesti haittoja tai ongelmia. Muista, että monet pelaamisen myönteisistäkin ja hyvistä puolista voivat kadota, jos sen hallitseminen on vaikeaa. Silloin pelaaminen ei välttämättä saa aikaan hyvää fiilistä.
Lähteet:
- Alin, E. 2018. Non-toxic. Selvitys kilpailullisia tietokone- ja konsolipelejä pelaavien nuorten kokemuksista vihapuheesta ja häirinnästä. Helsinki: Helsingin kaupunki.
- Kallio, K. P., Mäyrä, F. & Kaipainen, K. 2009. Pelikulttuurin monet kasvot: Digitaalisen pelaamisen arkiset käytännöt Suomessa. Teoksessa Suominen ym. (toim.) Pelitutkimuksen vuosikirja 2009. Tampereen yliopisto, 1–15.
- Meriläinen, M. 2020. Kohti pelisivistystä. Nuorten digitaalinen pelaaminen ja pelihaitat kotien kasvatuskysymyksenä. Helsingin yliopisto. Kasvatustieteellisiä julkaisuja 66.
Aiheeseen liittyvät
- Pelaaminen
- Pelaaminen ja hyvinvointi
- Huono käytös nettipeleissä
- Miten voin vaikuttaa pelikulttuuriin?
- Digihyvinvointi
- Miten toimit pelissä?