Hyvän riitelijän opas

”Taas me riideltiin bestiksen kanssa.”

Niin kavereiden, perheen kuin seurustelukumppaninkin kanssa tulee välillä riitaa. Mikään ihmissuhde ei ole aina onnea ja auvoa vaan hankaliakin tilanteita tulee. Ja hyvä niin – riidat kertovat siitä, että uskalletaan ilmaista omat mielipiteet ja olla oma itsensä toisten seurassa. Erimielisyyksien puheeksi ottaminen voi olla ahdistavaa, mutta se kannattaa – sopiminen
lähentää ihmisiä toisiinsa. Kuitenkaan jatkuva riitely, kostokierre tai mököttäminen eivät tee hyvää millekään ihmissuhteelle.

Monet kiistat ja riidat johtuvat siitä, että ihmiset ilmaisevat erimielisyytensä toista loukkaavalla tavalla. Eri mieltä voi olla myös toisen mielipidettä arvostaen, ja silloin vältytään monilta turhilta riidoilta. Huomaatko sävyeron seuraavilla lauseilla: ”Oletko ihan tyhmä, ei tuolla tavalla voi ajatella! Nyt tehdään niin kuin minä sanon!” ja ”Voihan asia olla noinkin, mutta mielestäni parempi ratkaisu tässä tilanteessa olisi…”

Hyvissä riidoissa ei ole voittajia ja häviäjiä, vaan päädytään molempia tyydyttävään loppuratkaisuun. Hankalien tilanteiden ratkaiseminen vaatii rohkeutta. Helpompaa olisi jättää asia hoitamatta tai jyrätä toisen mielipiteet kuin selvittää asia perin pohjin. Huonoin riitelytapa on hyökkäävä: silloin pyritään saamaan oma tahto läpi keinolla millä hyvänsä, eikä vastapuolen mielipiteillä ja toiveilla ole merkitystä. Silloin vastapuoli ei ehkä uskalla sanoa, mitä oikeasti ajattelee, vaan alistuu toisen tahtoon. Ystävyyssuhde kärsii tällaisesta tavasta paljon. Aina ei silti tarvitse miellyttää ja mukautua! Mutta pysy rauhallisena: olet menettänyt pelin, jos hyökkäät takaisin, huudat tai tappelet. Hyvä riitelijä pitää puolensa toista kunnioittaen.

Ystävällisen huomauttamisen ABC

Joskus on pakko huomauttaa kaverin huonosta käytöksestä. Tiesitkö, että moittimisen tai kostamisen sijaan ystävällinen huomauttaminen tehoaa paremmin? Kielteistä palautetta annettaessa ei kannata syytellä toista, koska silloin tärkeä palaute menee ohi korvien. Yleistävä ja syyttävä viesti saa toisen puolustautumaan ja tuloksena on hedelmätön riita. Kokeile näitä vinkkejä:

  • Kerro selkeästi, mitä haluat hänen tekevän sen sijaan, että kertoisit mitä et halua hänen tekevän
  • Puhu tekemisistä, älä henkilön persoonallisuudesta
  • Voit kertoa toiselle asiallisesti, miltä hänen käytöksensä sinusta tuntuu
  • Syyttelyn ja moittimisen sijaan esitä parannusehdotuksia ja kehu kaverisi hyviä puolia
  • Kerro hänelle, mitä hyötyä siitä on, että hän muuttaa käyttäytymistään
  • Kehu häntä siitä, että hänen kanssaan pystyy puhumaan tällaisista asioista

Kuvitellaan tilanne, että kaverisi on aina myöhässä tapaamisistanne. Tällä kertaa olet odotellut 10 minuuttia leffateatterin ulkopuolella. Kumman seuraavista lauseista uskoisit vaikuttavan enemmän kaverisi käyttäytymiseen jatkossa:  ”Sinä olet aina myöhässä, idiootti! Etkö koskaan opi?! En lähde kanssasi enää koskaan mihinkään!” vai ”Kiva kun tekstasit myöhästyväsi, mutta olisit voinut ilmoittaa vähän aiemmin. Harmitti tosi paljon odotella sinua. Voisitko vaikka hankkia kellon?”.

Kohti parempaa riitelyä

  • Yritä hillitä ärtymyksesi. Kiukun- tai vihanpuuskassa tulee usein sanottua sellaista, mitä katuu myöhemmin.
  • Puhu ”minä” -muodossa ”sinä” -muodon sijaan. Eli puhu itsestäsi, omista kokemuksistasi ja tunteistasi, älä kaveristasi. Tällöin vältyt syyllistämästä häntä.
  • Jos kaverisi on loukannut sinua, älä ota asiaa puheeksi kiukkuisena.
  • Myönnä omat virheesi. Jos olet loukannut kaveriasi, ota vastuu teoistasi. Kuuntele rauhallisesti, mistä hän on loukkaantunut ja miltä hänestä tuntuu. Pyydä anteeksi.
  • Sano selvästi, mitä haluat – mikä on sinun kantasi ja miksi.
  • Yritä nähdä asiat myös toisen näkökulmasta. Ole valmis muuttamaan mielipidettäsi tai joustamaan siitä.
  • Opettele antamaan ja pyytämään anteeksi.
  • Miettikää yhdessä molempia tyydyttäviä ratkaisuja jatkoa varten. Voitte myös laatia yhdessä säännöt siitä, miten toimitte tulevissa riitatilanteissa.