Siirry sisältöön

Vinkkejä välitunneille ja yksinäisyyden ehkäisyyn

Valitettavan usein välitunnit ovat aikaa, jolloin kiusataan eniten. Ne ovat myös tuskallisia yksinäisille oppilaille. Tukioppilaat voivat tehdä asian hyväksi paljon järjestämällä toimintaa, johon kaikki voivat osallistua.

  • Tukioppilaat voivat perustaa välituntitoimintaan oman suunnitteluryhmän, joka ideoi ja toteuttaa välituntitoimintaa.
  • Toiminta voi olla erilaisia yhteistoiminnallisia leikkejä tai pelejä.
  • Välitunneille voi ideoida teemavälitunteja, joissa voidaan innostaa esim. liikkumaan, tanssimaan, tekemään taidetta tai pitämään huolta itsestä.
Teemavälituntiviikko

Järjestäkää välituntitoimintaa yhden viikon ajan tietyllä teemalla, joka voi liittyä esim. pukeutumiseen, urheiluun, mediataitoihin (vko 7), leikkiin (toukokuu), ehkäisevään päihdetyöhön (vko 45), peleihin (vk 45), lapsen oikeuksiin (vk 47), kesälomaan, jouluun, ystäviin, harrastuksiin tai kaveritaitoihin.

Latauspiste

Tukioppilaat voivat olla mukana organisoimassa koululla latauspistettä. Latauspisteellä tarkoitetaan tilaa, jossa oppilaat voivat käydä lataamassa kännykän akkua tiettynä ajankohtana, esimerkiksi ruokavälitunnilla. Puhelinta ei jätetä tilaan, vaan sen latautumista jäädään itse odottamaan. Kännykän akun latauksen ohella tilassa voi ”ladata omia akkujaan”. Toimintamallin tausta-ajatuksena on, että oppilas voi tulla juttelemaan aikuiselle omista asioistaan, jos siltä tuntuu. Pisteessä voi olla paikalla opettaja, terveydenhoitaja, kuraattori, koulun nuorisotyöntekijä tai vaikkapa seurakunnan nuorisotyöntekijä. Latauspisteajatusta voi myös soveltaa siten, että jonakin päivänä tukioppilas päivystää.

Valistusvessa

Mikä olisi vessaa rauhallisempi paikka lukea vinkkejä jostain tärkeästä teemasta? Voisiko koulun vessa toimia valistusvessana, jossa kuka vain voisi lukea tärkeitä ohjeita ja vinkkejä vaikka mediassa toimimiseen?

Hiljainen välkkä

Olisiko raskaan koulupäivän keskellä ihana hetkeksi hengähtää ja rauhoittua? Järjestäkää päikkärihetki, jolla ei käytetä puhelinta vaan keskitytään rauhoittumiseen ja saadaan tauko hälinälle.

Välituntipartiointi

Koulun pihalla on tuskin liikaa välituntivalvontaa, joten tukioppilaat voivat olla opettajien apuna. Erottuvat liivit helpottavat tunnistamista. Onnistuisikohan liivien tekeminen itse käsityötunneilla?

Peliluokkatoiminta

Tukioppilaat voivat ohjata peliluokkatoimintaa. Löytyisikö koululta luokkaa tai muuta tilaa, jossa voisi pelata esimerkiksi perinteisiä lautapelejä – tai jos resursseja on enemmän, niin pingispöydän, ilmakiekkopöydän tai tanssipelin. Tukioppilaat voivat sopia vastuuvuorot, jolloin he päivystävät tilassa ja opastavat pelien käytössä.

Hyvinvointisuunnistus

Hyvinvointiaiheisessa suunnistuksessa osallistujat jaetaan pieniin ryhmiin tai pareittain. Koulun alueelle piilotetaan rasteja, joilta löytyy kysymyksiä liittyen esimerkiksi hyvinvointiin, liikuntaan, ravintoon tai kiusaamiseen.

Virikevälitunnit

Esimerkiksi koristeiden tekemistä koulun juhliin, askartelua tai muuta vastaavaa. Kysykää opettajilta missä voisitte olla avuksi!

Tukarihuone tai -kahvila

Paikka, johon välitunnilla voi mennä vain yksin, ei kaverin kanssa, ja jossa tarjolla on lautapelejä, kirjoja ynnä muuta.

Tukioppilaiden kännykkälataamo

Paikka, jossa voi ladata puhelimen ja jutella tukioppilaiden kanssa.

Välituntikioski

Paikka, josta voi lainata peli- tai liikuntavälineitä ja tukioppilaan välituntikaveriksi.

Frendivälkät

Neljä tukioppilasta kutsuu neljä 7.-luokkalaista välitunnilla jonkin toiminnon pariin.

Liikuntavälkät

Tanssivälitunti, ulkona letkajenkkaa, hippaa, polttopalloa tai muuta liikuntaa, johon on helppoa mennä mukaan.

Aiheeseen liittyvät

Apua ja tukea

Osallistu

Back to top