Leikkipaikka
Leikkiminen on hyvää kevennystä kummiluokkatunneille tai seiskojen ryhmäyttämiseen. Leikkiessä myös oppii ja leikeillä on tavoitteita. Harjoitukset ja leikit kannattaakin valita huolella.
Olemme koonneet alle muutamia hyviä leikkejä, lisäksi voit hakea leikkejä Leikkipankista! Leikkipankista voit hakea leikkejä esimerkiksi keston, aiheen tai ryhmäkoon mukaan.
Pelaajat istuvat / seisovat ringissä. Pelaajat ottavat jaon kahteen ja 1:set muodosta yhden joukkueen ja 2:set muodostavat toisen. Tyynyt /ankat/pallot annetaan vastakkaisen joukkueen jäsenille eri puolille rinkiä. Pelin tavoitteena on saavuttaa toisen joukkueen peliväline, siirtämällä vain ja ainoastaan omaa pelivälinettä oman joukkueen jäsenelle ringissä. Vastajoukkueen pelivälinettä tulee joko koskettaa tai ohittaa se ringissä
Osallistujat miettivät 3 asiaa, jotka voisivat kertoa itsestään ja kirjoittavat nämä asiat yhdellä tai kahdella sanalla suurella käsialalla A4 paperille (esim. Uusi-Seelanti, polkupyörä, lasagne). Osallistujat lähtevät kulkemaan tilassa ja äänimerkistä etsivät itselleen keskustelukumppanin. Parit näyttävät papereitaan toisilleen ja kertovat vuorollaan yhdestä parin valitsemasta asiasta toiselle. Keskusteluaika 2min. Tämän jälkeen jatketaan kulkemista ja äänimerkistä etsitään jälleen uusi keskustelukumppani.
Käsi olkapäälle harjoitus herättelee myönteisen palautteen antamiseen. Voit ohjeistaa leikkijöitä valitsemaan väittämien mukaan yhden ihmisen kenen olkapäälle hän asettaa kätensä. Väitteitä voivat olla mm.
- Kenen kanssa perustaisit ratsastuskoulun, mopokaupan, autoliikkeen, tietokonefirman, leipomon, tanssikoulun…
- Kenet ottaisit kampaajaksesi, valmentajaksesi, henkivartijaksesi…
- Kuka on mielestäsi mukava, lempeä, valoisa, hauska, rohkea, fiksu, luotettava, taiteellinen…
- Kenen kanssa lähtisit poimimaan mustikoita, hevikonserttiin, suunnistamaan, lenkille, vaatekaupoille, leipomaan pullia…
- Kuka herättää sinussa luovuutta, turvallisuutta, hullutteluhalua….
Leikkiä on hyvä jatkaa niin pitkään että jokainen tulee vähintään kerran valituksi.
Leikinohjaaja laatii kullekin leikkijälle pahvikuvion ja kiinnittää kuviot leikkijöiden selkään. Samoja kuvioita on kolme tai neljä ryhmän koon mukaan. Leikin alussa kaikki seisovat piirissä kuviot selkään kiinnitettynä eikä kukaan tiedä omaa kuviotaan. Alkumerkin jälkeen kukin leikkijä lähtee etsimään niitä, joilla on sama kuvio selässään kuin itsellä. Ryhmän etsimisessä ei saa käyttää puhetta. Kun ryhmät ovat koossa, niille voidaan antaa jokin tutustumista edistävä keskustelunaihe.
Leikkijät seisovat piirissä. Jokainen kääntyy katsomaan vasemmalla puolellaan olevaa. Katsottuaan hetken hän siirtää katseensa seuraavaan ja taas seuraavaan jne. Katseen pitää pysähtyä hetkeksi jokaiseen piirissä seisovaan. Jos kaksi ihmistä huomaa katsovansa toisiaan suoraan silmiin, eivät he siirräkään katsettaan eteenpäin vaan vaihtavat hiljaa paikkoja keskenään. Uudella paikalla aloitetaan taas katsominen vasemmalla puolella seisovasta. Leikin aikana ei puhuta.
Leikkijät liikkuvat ympäriinsä ja yrittävät pitää hernepussia päänsä päällä. Leikinohjaaja kehottaa leikkijöitä välillä kulkemaan varpaillaan, hyppimään yhdellä jalalla, kulkemaan takaperin, kulkemaan hitaammin tai nopeammin jne. Jos leikkijältä putoaa hernepussi, hän jäätyy paikoilleen. Toisen leikkijän pitää poimia pussi ja asettaa se jäätyneen toverinsa päälaelle sulattaakseen hänet. Tätä tehdessään hän ei saa pudottaa omaa hernepussiaan. Leikin tarkoituksena on tovereiden auttaminen, jotta he eivät joutuisi olemaan jäätyneinä.
Tämän harjoituksen avulla kohennetaan itseluottamusta. Jokainen leikkaa värillisestä paperista ison tähden, jonka keskelle piirtää kuvansa. Sitten hän kirjoittaa tähden jokaiseen sakaraan myönteisiä asioita itsestään. Isolle paperille tai taululle kirjoitetaan otsikoksi: ”Olen tähti! Loistan, koska…” Leikkijöiden tähdistä tehdään linnunrata. Jos leikkijät ovat jo ennestään tuttuja toisilleen, voi harjoituksen tehdä myös niin, että leikkijät kirjoittavat toisistaan myönteisiä asioita toistensa tähtiin.
Seinälle laitetaan iso kartonki tai paperi. Leikkijät täyttävät sen lapuilla, joissa kukin kertoo, missä asioissa on hyvä. Kun kaikki ovat lappunsa liimanneet tai teipanneet, kukin voi käydä edessä esittämässä lappuunsa kirjoittamansa asian. Tekstejä ei lueta suoraan lapuista, vaan sanotaan ne muistista ja keskitytään katsekontaktiin toisten kanssa.
Leikkijät asettuvat rinkiin. Yksi jää keskelle. Keskellä oleva asettaa kädet edessään yhteen ja pyörii silmät kiinni. Onnenpyörä pysähtyy sattumanvaraiseen kohtaan. Se, keneen valitsin osoittaa, menee kyykkyyn ja henkilöt hänen sivuillaan koittavat sanoa mahdollisimman nopeasti toisensa nimet. Hitaammin toisen nimen sanonut siirtyy seuraavaksi pyörijäksi keskelle.
Leikkijät istuvat piiriin. Joku alkaa hymyillä, vetää kädellään hymyn pois kasvoiltaan ja osoittaa jotakuta. Hymyn vastaanottanut henkilö aloittaa hymyilemisen ja heittää sen seuraavaksi jollekin muulle. Toiset eivät saa nauraa eivätkä hymyillä. Se joka nauraa joutuu pelistä pois.
Leikkijät asettuvat yhteen tai useampaan jonoon. Takimmainen piirtää sormellaan edessä olevan selkään jonkin kuvion kuten sydämen, kolmion tai tähden. Kuvion saanut piirtää sen edessään seisovan selkään ja niin edelleen. Lopuksi kuvan lähettänyt ja viimeksi saanut piirtävät kuvat taululle. Minkälaisena viesti tuli perille?
Leikkijät muodostavat piirin, jonka keskelle valitsevat yhden tai kaksi leikkijää. Piirissä olevat alkavat kierrättää jotakin esinettä, esimerkiksi pyyhekumia, kädestä käteen, niin että keskellä olijat eivät huomaa, missä esine kulkee. Kaikki piirissä olevat tekevät käsillään sellaisia liikkeitä, että esine voisi olla juuri heidän kohdallaan. Keskellä olijat yrittävät ratkaista, missä esine on menossa. Uudeksi arvaajaksi joutuu se, jonka kohdalla esine on oikein arvattaessa. Jos piirin keskellä on kaksi leikkijää, uusi arvaaja voi valita parin, jonka kanssa menee keskelle.
Leikkijät muodostavat noin viiden hengen ryhmiä ja he seisovat rivissä. Leikinjohtaja ohjaa leikkijät järjestykseen. Esimerkiksi aakkosjärjestyksen, kengännumeron, pituuden tai iän mukaan. Ryhmää voi myös ohjeistaa muodostamaan erilaisia patsaita ja kirjaimia. Ryhmät voivat miettiä toisilleen tutustumistehtäviä, joista heille annetaan nopeus- ja nokkeluuspisteitä.
Leikkijät seisovat piirissä. Jokainen valitsee äänettömästi ja eleettömästi yhden piirissä seisojan ja nostaa käden ylös, kun on valinnut jonkun. Tämän jälkeen jokainen kiertää kyseinen henkilön kolme kertaa ympäri. Kaikki lähtevät liikkeelle yhtä aikaa. Kun tehtävä on suoritettu, voi palata taikaisin omalle paikalle.
Leikkijät muodostavat piirin. Leikinohjaaja kääntyy oikealle 90 astetta niin, että hän seisoo oikealla puolella olevaa leikkijää kohti. Seuraava leikkijä hänen vasemmalla puolellaan kääntyy myös 90 astetta ja katsoo leikinohjaajaan päin. Samoin kolmas leikkijä jne. Kaikki piirissä olevat tekevät saman. Heti kun leikinohjaaja huomaa, että liike on kulkenut piirin ympäri, hän aloittaa uuden liikkeen, esimerkiksi nostaa käden ylös. ”Suuri aalto” toteutuu taas. Kun leikinohjaaja taas huomaa liikkeen kulkeneen piirin ympäri, hän alkaa uuden liikkeen (nojaa, kumartuu tms.).
Jokaiselle leikkijälle annetaan paperilla yksi kirjain.
Leikinvetäjä sanoo jonkin sanan kuten ”talo”. Leikkijöiden pitää muodostaa kirjaimista sanottu sano mahdollisimman nopeasti.
Pyydä jokaista valitsemaan ryhmästä valitsemaan kaksi henkilöä, joiden kanssa ei tavanomaisesti vietä aikaa. Pyydä jokaista nimeämään henkilöt A:ksi ja B:ksi.
Kerro, että kun leikki alkaa, on liikuttava niin, että henkilö B on koko ajan itsen ja A:n välissä.
Leikki loppuu, kun kaikki ovat löytäneet paikkansa.
Kerro leikkijöille, että tarkoituksena on suunnitella yhdessä painokone: miten se toimii mitä osia siinä on, ketkä esittävät rattaita, ketkä akseleita jne. Muistuta, että kone on suuri kokonaisuus, josta lähtee kova ääni. Se käynnistyy vähitellen, osa osalta, kunnes se on täydessä vauhdissa. Kun olette saaneet koneen valmiiksi, voit laittaa musiikkia soimaan rytmittämään koneen liikettä.
Tavoitteena ryhmäytyä ja tehtävän kesto 10 minuuttia. Asettukaa piiriin lattialle. Leikkijät asettavat kätensä niin, että oikea käsi tulee oikealla puolella istuvan vasemman käden yli.
Leikissä on tarkoitus läpsäistä käsiä lattiaa vasten siinä järjestyksessä, jossa ne ovat. Kaksi peräkkäistä läpsäystä vaihtaa liikkeen kulkusuuntaa. Käsi, joka liikkuu väärään aikaan, tippuu pois. Se, jonka kädet jäävät viimeisiksi, on voittaja.
Läpsyä on hyvä pelata useamman kerran putkeen, jotta kaikki pääsevät leikistä jyvälle. Leikin idean ymmärtää seuraamalla sen kulkua.
Jokainen osallistuja kirjoittaa paperille kertoo itsestään kolme asiaa siten, että kaksi asiaa on totta ja yksi ”valetta”.
Lähdetään kiertämään ja äänimerkistä etsitään keskustelukumppani. Pari yrittää arvata, mikä on totta ja mikä ei.
Leikin vetäjä kysyy erilaisia kysymyksiä. Leikkijä menee sen ihmisen luo, johon vastaus hänen mielestään sopii ja ottaa häntä olkapäästä kiinni. Jokaisen kysymyksen kohdalla voidaan kysyä joltakulta osallistujalta, miksi valitsit näin. Kysymyksiä voi keksiä tarpeen mukaan lisää ja muunnella ryhmälle sopivalla tavalla.
Väitteitä voivat olla mm.
- Kenet olet tuntenut pisimpään?
- Kenen kanssa perustaisit jäätelökioskin, ratsastuskoulun, mopokaupan, autoliikkeen, tietokonefirman, leipomon, tanssikoulun…
- Kenet ottaisit kampaajaksesi, valmentajaksesi, henkivartijaksesi…
- Kuka on mielestäsi mukava, lempeä, valoisa, hauska, rohkea, fiksu, luotettava, taiteellinen…
- Kenen kanssa lähtisit poimimaan mustikoita, hevikonserttiin, suunnistamaan, lenkille, vaatekaupoille, leipomaan pullia…
- Kuka herättää sinussa luovuutta, turvallisuutta, hullutteluhalua….
- Keneltä pyytäisit apua, kun pyörästä on ketjut lähteneet, sinulla on jääneet avaimet kotiin, et keksi sopivaa syntymäpäivälahjaa, et ymmärrä matikan läksyjä, kun tarvitset vaatekauppaan makutuomarin
Leikkiä on hyvä jatkaa niin pitkään että jokainen tulee vähintään kerran valituksi.
Aiheeseen liittyvät
- Tukioppilaat
- Tukioppilaana toimiminen
- Vinkkejä kiusaamisen ehkäisemiseen
- Vinkkejä kummitunneille
- Tukioppilas ryhmän ohjaajana
- Vinkkejä välitunneille ja yksinäisyyden ehkäisyyn