Kysyttyä Lasten ja nuorten puhelimesta
Ketkä vastaavat puheluuni, viestiini tai chat-keskusteluuni?
Puheluihin, nettiviesteihin ja chat-keskusteluihin vastaavat vapaaehtoiset päivystäjät. He ovat yli 25-vuotiaita aikuisia. Heillä on hyvin erilaisia koulutus- ja työtaustoja, mutta MLL on kouluttanut heidät kaikki päivystystyöhön eli kuuntelemaan ja keskustelemaan lasten ja nuorten kanssa. Heillä ei ole valmiita ratkaisuja ongelmiin, mutta heidän kanssaan voi etsiä yhdessä ratkaisuja eri pulmiin.
Päivystäjät tarjoavat kertaluonteista keskusteluapua eli päivystäjän kanssa ei voi sopia, että keskustelua jatketaan jonain toisena päivänä. Päivystäjän kanssa voit kuitenkin pohtia, kenen aikuisen kanssa omassa lähipiirissä voisi jatkaa aiheen käsittelyä.
Päivystäjät eivät saa kertoa itsestään mitään puhelussa, nettikirjeessä tai chat-keskustelussa. Näin on sovittu siksi, että tärkeimpiä ovat yhteydenottajien asiat, ei päivystäjien.
Mitä asioita voin kertoa päivystäjälle?
Lasten ja nuorten puhelimeen ja nettiin voit ottaa nimettömästi yhteyttä missä tahansa asiassa. Tai aina ei tarvitse olla asiaakaan. Se, mitä kerrot voi olla iso tai pieni juttu. Iloinen tai surullinen tarina. Joskus päivystäjät kuulevat myös asioita, joita soittaja tai kirjoittaja ei ole ikinä aikaisemmin uskaltanut kertoa toiselle.
Miksi kirjepalvelunne on aina täynnä?
Kirjepalvelussa on aika ajoin ruuhkaa. Silloin ruudulle ilmestyy teksti: ”Valitettavasti emme voi juuri nyt jakaa uusia kirjelaatikoita.” Älä kuitenkaan silloinkaan jää yksin! Voit soittaa Lasten ja nuorten puhelimeen, numeroon 116 111, tai voit yrittää kirjoittaa kirjepalveluun myöhemmin. Jos koet, että muut nuoret voisivat auttaa ongelmassasi, voi myös kirjoittaa Nuortennetin keskusteluihin.
Lasten ja nuorten puhelimen kirjepalveluun voit kirjoittaa lyhyen tai pitkän viestin, johon saat vastauksen kahden viikon aikana. Käytännössä vastauksen saa usein jo kolmen päivän sisällä.
Näkyykö Lasten ja nuorten puhelimeen soitettu puhelu puhelinlaskussani?
Puhelu on soittajalle ilmainen. Puhelinlaskussasi ei näy, että olet soittanut Lasten ja nuorten puhelimeen.
Säilyykö salaisuuteni, jos kerron sen päivystäjälle?
MLL:n päivystäjät ovat vaitiolovelvollisia. He eivät saa kertoa kenelläkään ulkopuolisille asioista, joita he kuulevat päivystyksissä. Päivystäjälle voit kertoa juuri sen asian, tilanteen tai salaisuuden, jota olet ehkä pitkäänkin pohtinut.
Päivystäjä ei tiedä kuka olet tai näe, mistä numerosta soitat. Puheluita ei myöskään nauhoiteta.
Myöskään kirjepalvelussa ja chatissa päivystäjä ei voi selvittää, kuka kirjeen kirjoitti tai kuka chatissa kirjoitti. Kirjepalvelun kirjeitä ja chat-keskusteluita eivät voi lukea kuin MLL:n päivystäjät ja työntekijät. Kaikki mahdolliset tulosteet laitetaan tietoturvaroskakoriin tai paperisilppuriin.
Päivystäjät tilastoivat jokaisen puhelun, viestin ja chat-keskustelun. Tilastoinnissa ei kuitenkaan paljastu yhdenkään lapsen tai nuoren henkilöllisyys. Päivystäjä kirjaa ylös vain yhteydenottajan iän, sukupuolen sekä aiheen, esimerkiksi ”suhteet kotona”. Näitä tietoja MLL käyttää vain silloin, kun se haluaa kertoa esimerkiksi tiedotusvälineille ja rahoittajille, missä asioissa lapset ja nuoret tarvitsevat aikuisen apua. Silloinkin puhutaan vain yleisesti: ”Viime vuonna meille soittaneista lapsista ja nuorista tuhat kertoi, että…”
MLL saattaa käyttää kirjepalveluun tulleita kirjeitä ja chatissa käytyjä keskusteluja tutkimustarkoituksiin. Niitä käsitellään nimettöminä ja henkilöiden tunnistaminen on mahdotonta.
Miksi kirjepalvelussa kysytään asuinaluetta? Voidaanko minut tunnistaa?
Soittajan tai kirjoittajan ei tarvitse kertoa itsestään mitään, mitä ei halua. Kirjepalvelussa kysytään sukupuoli, ikä ja asuinalue vain siksi, että vastaajan olisi helpompi suositella eri tahoja, jonne voi tarvittaessa ottaa yhteyttä. Jos esimerkiksi kerrot, että olet 13-vuotias, vapaaehtoinen päivystäjä osaa kertoa sinulle koulusi palveluista.
Miksi chat ilmoittaa ensin, että keskustelussa on paikka vapaana, mutta kun täyttää taustatiedot ja painaa ”Aloita”, tuleekin ilmoitus Päivystäjä on varattu?
Selaimeen tulee aina ilmoitus, kun keskustelussa on yksi paikka vapaana. Sen jälkeen chattaaja merkitsee taustatiedot ja painaa ”Aloita”. Joskus käy niin, että chattiin pyrkii samanaikaisesti kaksi keskustelijaa ja toinen ehtiikin täyttää taustatiedot hieman nopeammin. Silloin hän pääsee keskustelemaan ja chat ilmoittaa tämän takia, että päivystäjä on varattu. Yritäthän silloin uudestaan!