Vinkkejä kokeisiin

Ennen luin kokeisiin vaan kokeita edeltävänä iltana. Sillon iski aina paniikki ja rupes ahdistamaan. Nyt aloitan jo viikkoa aikaisemmin ja stressi on vähentyny tosi paljon.

Lue seuraavat vinkit kokeisiin lukemiseen ja läksyjen tekoon. Poimi niistä itsellesi parhaat.

Valmistaudu ajoissa

  • Kuuntele tunnilla. Tämä helpottaa kotitehtävien tekemistä ja kokeisiin valmistautumista.
  • Tee kotitehtävät joka ilta. Voit kirjoittaa niistä muistiinpanot, jotka helpottavat myöhemmin kokeisiin lukemista.
  • Suunnittele aikataulusi lukemiseen etukäteen. Kun noudatat lukusuunnitelmaa, saat muun ajan vapaaksi. Vapaa-aika ei täyty ”pitäisi lukea” -ajatuksista.

Kokeeseen lukeminen

  • Rauhoita ympäristösi. Mieti, miten ja mihin aikaan opit parhaiten. Olisiko kirjasto tai oman huoneen lattia hyvä paikka lukea?
  • Älä hypi aiheesta toiseen. Keskity vain yhteen alueeseen kerralla.
  • Luo kokonaiskuva lukemalla kirjan sisällysluettelo ja otsikot lävitse.
  • Syvenny lukemalla alue tarkasti läpi omaan tahtiisi. Muistat asiat parhaiten, kun yrität ymmärtää, mistä on kyse. Ulkoa opetellut asiat katoavat nopeasti mielestä.
  • Tee muistiinpanoja. Voit esimerkiksi alleviivata tekstiä, kirjoittaa pääkohtia tai tehdä käsitekartan. Muistiinpanot helpottavat muistamista ja asioiden kertaamista.
  • Kokeile erilaisia opiskelutekniikoita, jotta saisit selville, miten opit parhaiten. Kokeile hassultakin tuntuvia juttuja.
  • Luettuasi kappaleen tiivistä sen pääkohdat ilman, että katsot kirjasta. Voi tehdä sen joko kirjoittamalla, piirtämällä tai puhumalla. Jos et muista jotakin, katso kohta uudestaan.
  • Tauota lukemisesi. Päätä etukäteen lukemisen rytmisi, esimerkiksi: lukemista 45 min, tauko 15 min, lukemista 45 min…
  • Jos lukemisen aloittaminen tuntuu hankalalta päätä, että luet tänään vain 15 min. Aloittaminen helpottuu ja saatat halutakin lukea pidempään.
  • Kokeile musiikin kuuntelua. Musiikki voi toimia lukemisen rytmittäjänä, joillakin se voi haitata keskittymistä.

Muista!

  • Lepää, ulkoile ja tee asioita, joista pidät. Ne auttavat jaksamaan.
  • Jos aihealue tuntuu hankalalta, mieti, kuka voisi auttaa. Pyydä apua perheenjäseniltä tai kavereilta. Kysy opettajalta mahdollisuutta tukiopetukseen.
  • Älä mene tunteidesi mukana. Jos ahdistus iskee, älä ajattele, ettei tästä tule mitään tai asia on liian vaikea. Pysy rauhallisena ja ota koe haasteena vastaan. Panikointi estää toimimasta.
  • Älä aina usko, kun muut sanovat, etteivät ole lukeneet yhtään ja saavat silti hyviä numeroita. Kaverit saattavat vähätellä kokeeseen käyttämäänsä aikaa.
  • Älä murehdi liikaa huonosti mennyttä koetta. Riittää, että yrittää parhaansa; Aina ei voi jaksaa tai suoriutua hyvin.

Kokeet

  • Mene ajoissa nukkumaan kokeita edeltävänä iltana. Jos et saa nukuttua hyvin, muista silti, ettei yksi huonosti nukuttu yö pilaa suoristustasi. Urheileminen edellisenä päivänä purkaa stressiä.
  • Jos sinulla on tapana panikoida, älä lue enää koepäivänä. Anna mielesi rauhoittua.
  • Lue ensin kaikki kysymykset huolellisesti läpi. Varmista, että vastaat juuri siihen, mitä kysytään.
  • Jos koetilanne ahdistaa, voit lukea ja vastata kysymyksiin yksi kerrallaan. Älä siis lue kaikkia kysymyksiä heti läpi. Varmista kuitenkin, että aika riittää vastaamiseen.
  • Koetta ei tarvitse tehdä järjestyksessä, voit vastata joko helpoimpiin tai vaikeampiin kysymyksiin ensin. Aloittamalla helpoimmista saat itseluottamusta vaikeita tehtäviä varten.
  • Keskity omaan suoritukseesi. Älä vilkuile muiden etenemistä. Jos muiden läsnäolo häiritsee, valitse paikka luokan edestä.
  • Jos tuntuu, ettet muista mitään ja pää tyhjenee, rauhoita itsesi ja hengitä syvään. Voit sulkea silmäsi ja ajatella hetken jotain muuta.
  • Ennen esseevastauksen kirjoittamista kirjoita vastauksen pääkohdat erilliselle paperille. Näin voit rauhassa keskittyä kirjoittamiseen ilman pelkoa asioiden unohtamisesta.
  • Jos koetilanteet jännittävät, juttele luotettavalle aikuiselle kuten vanhemmille tai terveydenhoitajalle. Heidän kanssaan voi miettiä ratkaisuja tilanteeseen.