Kriittisesti netissä

Netin parhaita puolia on, että sen avulla kuka tahansa voi päästä osalliseksi erilaisesta tiedosta ja keskusteluista. Fiksu netinkäyttäjä pitää kuitenkin mielessään, ettei kaikki netistä löytyvä tieto ole totta ja suhtautuu näkemäänsä harkiten. Kuka vain voi laittaa nettiin mitä vain eikä luotettavan tiedon löytäminen ole aina helppoa. Nettitiedon tulkinnan ongelmat liittyvät siihen, mikä netissä on toisaalta myös parasta: julkaiseminen on erittäin vaivatonta. Myös mainoksia voi olla vaikeaa erottaa oikeasta tiedosta.

Haitallista vertaistukea? Hyödyllisen vertaistuen lisäksi netissä voi kohdata myös vääristeltyä tai haitallista tietoa. On haitallista, jos vertaistuki ylläpitää ongelmakäyttäytymistä, kannustaa stereotyyppiseen tai haitalliseen ajatteluun, kuten syömishäiriöitä, päihteitä, rasismia, terrorismia ja itsemurhia ihannoivat sivustot vertaisryhmineen tekevät. Lukijan maailmankuva voi vinoutua sivustojen virheellisten tietojen ja asiantuntemuksen puutteen vuoksi.

Katse tekijään. On eri asia, onko tieto yksityisen ihmisen henkilökohtaisella nettisivulla vai esimerkiksi jonkin järjestön, viranomaisen tai sanomalehden sivulla. Yksityisihmisten tai yhteisöjen nettisivuilla jokin näkökulma saattaa ylikorostua joko tarkoituksella tai vahingossa. Kaikilla kirjoittajilla on omat näkökulmansa ja asiaa kannattaa tarkastella mahdollisimman monesta vinkkelistä.

Ulkonäkö viestii laadusta. Verkkosivuston selkeys, helppokäyttöisyys ja huoliteltu kieliasu kertovat siitä, että julkaisija ottaa verkkopalvelun tosissaan. Jos taas sivusto on rakenteeltaan sekava, kieliasu viimeistelemätön ja asioiden löytäminen sivuilta hankalaa, on syytä epäillä, että sisällön laadussakin on toivomisen varaa. Huijausten tunnistaminen ei ole aina helppoa, ja joskus laadukkaan näköinen sivu voi sisältää pelkkää puppua.

Mainonta netissä

Yritysten nettisivujen tarkoitus on edistää myyntiä. Osa yritysten nettisivuista koostuu pelkistä tuotemainoksista ja omakehuista, mutta osa sisältää myös aidosti hyödyllistä tietoa. Yrityksen sivuilla asiatietokin on kuitenkin aina markkinointia.

Lue muiden käyttäjien kokemuksia. Jos olet hankkimassa vaikkapa uutta kameraa tai lemmikillesi uudenlaista ruokaa, älä luota pelkästään valmistajien puheisiin. Netistä löytyy aivan varmasti keskustelupalsta, josta voit lukea tuotetta jo kokeilleiden kokemuksia.

Treenaa lähdekritiikkiä

Valitse netistä jokin keskustelupalsta tai sivusto ja testaa omia nettitaitojasi ja lähdekriittisyyttäsi näiden kysymysten avulla:

Julkaisija ja keskustelijat

  • Kuka on tiedon takana, millaiset ihmiset sivustolla keskustelevat ja millaisista aiheista?
  • Keitä keskustelijat ovat ja mikä heidän näkökulmansa on?
  • Pystytkö päättelemään, miksi tekstit ja kommentit on kirjoitettu?
  • Miksi sivuston tekijät / keskustelijat puolustavat jotakin tiettyä näkökulmaa?

Sisällön ja keskustelujen laatu

  • Korostuuko jokin näkökulma muiden kustannuksella?
  • Puuttuuko jokin näkökulma kokonaan?
  • Onko faktatietojen lähteet mainittu?
  • Onko mielipiteet, mainosaineisto yms. selvästi erotettu faktoista?
  • Perustellaanko mielipiteet? Miten?
  • Onko tekstin kieliasu virheetön? Miltä sivusto näyttää?
  • Koska aineisto on viimeksi päivitetty, eli onko tieto ajan tasalla?

Luotettavuus

  • Löytyykö sama tieto useasta toisistaan riippumattomasta lähteestä?
  • Miksi sinun pitäisi uskoa juuri tähän tietoon?
  • Millä muilla keinoilla luotettavuutta voi arvioida?