Median kaupallisuus
Monet suosituimmista verkkoympäristöistä eivät maksa käyttäjälle mitään. Näiden verkkoalustojen toiminnassa ei ole kuitenkaan kyse hyväntekeväisyydestä, vaan kyse on silti liiketoiminnasta. Tällainen liiketoiminta perustuu usein mainontaan.
Verkkoalustojen tavoitteena on yleensä pitää käyttäjät sivuillansa mahdollisimman kauan. Klikkaukset, eli se mitä verkosta katsellaan ja tämän avulla käyttäjästä kerättävä tieto on se syy, miksi saamme käyttää palvelua ”ilmaiseksi”. Käyttäjästä kerättyä tietoa käytetään esimerkiksi mainonnan kohdentamiseen.
Vaikka tällaisen liiketoiminnan välikappaleena toimiminen voi huolettaa, kannattaa muistaa sen tarjoamat hyvät puolet: mahdollisuus sosiaaliseen kanssakäymiseen, tiedonhankintaan, viihteeseen ja hauskanpitoon.
Mediassa ja verkkoalustoilla esiintyy suoraa ja epäsuoraa mainontaa. Suorat mainokset on yleensä helppo tunnistaa, mutta erilaisten somevaikuttajien, kuten tubettajien, postauksissa vilahtavien tuotteiden mainostarkoitusta ei välttämättä tunnista niin helposti. Suositut somevaikuttajat saattavat esimerkiksi postata videon, podcastin tai Instagram kuvan jostakin tuotteesta, jonka avulla yritys tavoittelee parempaa myyntiä.
- Youtubessa videota ennen näytettävä mainosvideo
- Mainosbanneri, joka ponnahtaa nettisivun laitaan
- Somevaikuttajan päällä oleva merkkipaita, jota hän on sopinut pitävänsä videolla tai kuvassa
- Elokuvan tai sarjan hahmo juo Coca Colaa, niin että etiketti näkyy
Artikkelin on kirjoittanut Tukholman yliopiston tietotekniikan laitoksen yliopistonlehtori ja Helsingin yliopiston sosiaalipsykologian dosentti Airi Lampinen.
Aiheeseen liittyvät
- Digihyvinvointi
- Algoritmit suodattavat ja suosittelevat
- Miten verkkoympäristöt toimivat?
- Kuinka hyvin tunnet verkkoympäristöt?
- Kriittisesti netissä
- Digipaineen vankina
- Kohti fiksumpaa mediankäyttöä keskittymällä
Osallistu
- Testaa tietosi Nuortennetin testeillä!
- Tee meille juttu!
- Nuortennetin keskustelupalsta netistä ja mediasta
- Mitä tehdä Nuortennetissä?