Kriittisesti netissä

Netin parhaita puolia on, että sen avulla kuka tahansa voi päästä osalliseksi erilaisesta tiedosta ja keskusteluista. Fiksu netinkäyttäjä pitää kuitenkin mielessään, ettei kaikki netistä löytyvä tieto ole totta ja suhtautuu näkemäänsä harkiten. Kuka vain voi laittaa nettiin mitä vain eikä luotettavan tiedon löytäminen ole aina helppoa. Nettitiedon tulkinnan ongelmat liittyvät siihen, mikä netissä on toisaalta myös parasta: julkaiseminen on erittäin vaivatonta. Myös mainoksia voi olla vaikeaa erottaa oikeasta tiedosta.

Miten arvioit luotettavuutta?

Netissä voi tutustua erilaisiin ihmisiin ja sieltä voi löytää myös uuden ystävän. Mutta mistä tiedät, että tuttusi on sellainen kuin väittää olevansa? Ensi kertaa tavattaessa kannattaa ottaa turvallisuusseikat huomioon: kerro tapaamisesta etukäteen muille, ota kaveri mukaan ja sovi tapaaminen julkiselle paikalle.

Netti on täynnä sisältöä, joka voi olla tekstin, kuvan tai vaikka videon muodossa. Miltä maailman tapahtumat vaikuttavat käyttämissäsi nettipalveluissa? Millaiset sisällöt löytävät tiensä feedeihisi ja millä perusteella? Mitä nettisisällöt sinulle yrittävät kertoa ja kuka on niiden takana? Mistä tiedät, mikä on totta ja mikä ei? Kenen vinkkaamiin tai linkkaamiin sisältöihin luotat? Kannattaa pohtia, mihin ja kehen verkossa voi luottaa. Monet nettimarkkinoinnin keinot ovat hyvin huomaamattomia. Miten mainontaa voi netissä tunnistaa?

Haitallista vertaistukea?

Hyödyllisen vertaistuen lisäksi netissä voi kohdata myös vääristeltyä tai haitallista tietoa. On haitallista, jos vertaistuki ylläpitää ongelmakäyttäytymistä, kannustaa stereotyyppiseen tai haitalliseen ajatteluun, kuten syömishäiriöitä, päihteitä, rasismia, terrorismia ja itsemurhia ihannoivat sivustot vertaisryhmineen tekevät. Lukijan maailmankuva voi vinoutua sivustojen virheellisten tietojen ja asiantuntemuksen puutteen vuoksi.

Katse tekijään.

On eri asia, onko tieto yksityisen ihmisen henkilökohtaisella nettisivulla vai esimerkiksi jonkin järjestön, viranomaisen tai sanomalehden sivulla. Yksityisihmisten tai yhteisöjen nettisivuilla jokin näkökulma saattaa ylikorostua joko tarkoituksella tai vahingossa. Kaikilla kirjoittajilla on omat näkökulmansa ja asiaa kannattaa tarkastella mahdollisimman monesta vinkkelistä.

Ulkonäkö viestii laadusta.

Verkkosivuston selkeys, helppokäyttöisyys ja huoliteltu kieliasu kertovat siitä, että julkaisija ottaa verkkopalvelun tosissaan. Jos taas sivusto on rakenteeltaan sekava, kieliasu viimeistelemätön ja asioiden löytäminen sivuilta hankalaa, on syytä epäillä, että sisällön laadussakin on toivomisen varaa. Huijausten tunnistaminen ei ole aina helppoa, ja joskus laadukkaan näköinen sivu voi sisältää pelkkää puppua.

Mainonta netissä

Yritysten nettisivujen tarkoitus on edistää myyntiä. Osa yritysten nettisivuista koostuu pelkistä tuotemainoksista ja omakehuista, mutta osa sisältää myös aidosti hyödyllistä tietoa. Yrityksen sivuilla asiatietokin on kuitenkin aina markkinointia.

Lue muiden käyttäjien kokemuksia. Jos olet hankkimassa vaikkapa uutta kameraa tai lemmikillesi uudenlaista ruokaa, älä luota pelkästään valmistajien puheisiin. Netistä löytyy aivan varmasti keskustelupalsta, josta voit lukea tuotetta jo kokeilleiden kokemuksia.

Aiheeseen liittyvät

Apua ja tukea

Osallistu