Teema: Tunteet ja vuorovaikutus

Tukioppilastoiminnan keskeisenä tavoitteena on edistää toiset huomioivaa käyttäytymistä koulussa. Tukioppilaat järjestävät koulussa yhteishenkeä lisäävää toimintaa, johon hyväksytään kukin yhteisön jäsen omana itsenään. Tukioppilastoiminta on myös vertaistukea nuorilta nuorille. Tunne- ja vuorovaikutustaidot ovat tukioppilaan toiminnan kannalta olennaisia. On tärkeää, että tukioppilas osaa tunnistaa omat tunteensa, jotta hän kykenee vuorovaikutustilanteissa myötäelämään toisen tunteita.

Tukioppilaalle tärkeitä tunnetaitoja ovat etenkin omien ja toisen tunteiden tunnistaminen, omien tunteiden nimeäminen, tunteiden ilmaiseminen ja niiden käsitteleminen. Vuorovaikutustaitoihin kuuluvat esimerkiksi kyky ilmaista omia toiveitaan ja tarpeitaan, havaita toisen viestejä ja kuunnella sekä pohtia asiaa toisen kannalta.

Esimerkkejä ja ideoita toimintaan

TERVETULOA KOULUUN -KIRJE. Ennen kesälomalle lähtöä tukioppilaat voivat kirjoittaa kirjeen tai postikortin tuleville seiskoille. Posti tehdään lähettämistä vaille valmiiksi ja toimitetaan kesän aikana elokuussa, ennen koulujen alkua. Näin kaikki tuntevat olonsa mukavaksi ja tervetulleiksi koulun alkaessa eikä tarvitse jännittää niin paljoa. Kirjeessä voi vaikkapa esitellä tukioppilaat, kertoa tekevätkö tukioppilaat jotain koulun esittelyä tai ryhmäytystä koulun alkaessa jne.

LATAUSPISTE. Tukioppilaat voivat olla mukana organisoimassa koululla latauspistettä. Latauspisteellä tarkoitetaan tilaa, jossa oppilaat voivat käydä lataamassa kännykän akkua tiettynä ajankohtana, esim. ruokavälitunnilla. Puhelinta ei jätetä tilaan, vaan sen latautumista jäädään itse odottamaan. Kännykän akun latauksen ohella tilassa voi ”ladata omia akkujaan” tai tulla vain juttelemaan, jos ei esim. muuten löydä seuraa.

Aiheeseen liittyvät