Algoritmit suodattavat ja suosittelevat
Algoritmit yrittävät suositella ja valikoida meille kiinnostavaa sisältöä somessa, jotta viettäisimme paljon aikaa somen äärellä.
Videolla Harto Pönkä avaa algoritmien toimintalogiikkoja ja miten ne vaikuttavat meidän sosiaalisen median käyttöön.
Algoritmit ovat sääntöjoukko, jonka mukaan sosiaalisen median palveluissa valikoidaan mitä sisältöä meille näytetään tai suositellaan. Näytettävään sisältöön vaikuttaa se, mistä olemme kiinnostuneita ja keiden kanssa olemme yhteydessä.
Algoritmi valitsee ne julkaisut ja sisällöt, joita näemme palveluissa. Algoritmit toimivat palvelun tekijän tavoitteiden mukaisesti eivätkä esimerkiksi mieti haluaisitko seurata sosiaalisessa mediassa kavereita tai saada itseä kiinnostavaa sisältöä.
Algoritmit valitsevat sisältöjä meidän kiinnostuksemme mukaan tarkkailemalla millaisesta sisällöstä tykätään, mitä aihetunnisteita sisällöissä on ja millaisesta sisällöstä kaverimme pitävät. Näiden pohjalta sisältö valikoituu meidän nähtäväksemme.
Kun ollaan sosiaalisessa mediassa kannattaa aina seurata omaa käyttäytymistä varsinkin, jos tulee voimakas tunnereaktio. Usein silloin on kyse siitä, että joku on halunnut aiheuttaa meissä sen reaktion. Silloin kannattaa esimerkiksi laskea kymmeneen tai odottaa hetki ennen kuin lähtee siihen reagoimaan. Algoritmi nimenomaan huomioi sen, että miten ihmiset reagoivat asioihin. Kaikista tehokkain reaktio on se, että synnytetään suuttumusta tai vihaa. Kun saadaan mahdollisimman voimakas tunnereaktio aikaiseksi, niin silloin ollaan yleensä valmiita jakamaan, tykkäämään tai kommentoimaan.
Aiheeseen liittyvät
- Digihyvinvointi
- Miten verkkoympäristöt toimivat?
- Kuinka hyvin tunnet verkkoympäristöt?
- Median vaikutus uneen
- Kohti fiksumpaa mediankäyttöä keskittymällä
- Digipaineen vankina
- Median kaupallisuus
Osallistu
- Tee meille juttu!
- Testaa tietosi Nuortennetin testeillä!
- Nuortennetin keskustelupalsta netistä ja mediasta
- Mitä tehdä Nuortennetissä?