Mentaaliminuutti: mielen hyvinvointia digiaikana

Moni nuori kokee joskus FOMOa (fear of missing out) niin kuin myös Kata ja Hanna. Se on tuttu tunne, että Whatsappiin kilahtaa kymmeniä viestejä, joihin ei pysty samalla hetkellä reagoimaan. Voisimmeko kaikki opetella olemaan armollisempia itseämme kohtaan? Jos on jotain tärkeää, mitä pitää ehdottomasti saada tietää, kuulemme siitä kyllä varmasti.

Milloin some häiritsee keskittymistäsi?

Näytä vastaukset

 ...  ...

Vinkkejä mielen hyvinvointiin:

  • Kysy kavereiden kuulumisia.
  • Jaa somehetki kaverin kanssa niin, että ette tee eri asioita puhelimella.
  • Kuuntele musaa jonkun kanssa yhdessä.
  • Sopikaa somen pelisäännöistä: millon saa ja millon ei saa laittaa viestiä? Voiko joskus soittaa puhelun? Mitä saa jakaa/sanoa toisesta somessa?
  • Kannattaa etsiä somesta sellaista sisältöä joka itseä inspiroi ja lopettaa sellaisten tilien seuraaminen, jotka aiheuttavat vain huonoa fiilistä.
  • Muistetaan että myös ”höpöhöpö” juttujen ja videoiden selaamiseen on oma aikansa ja sekin voi joskus auttaa rentoutumaan.
  • Katso tärkeimmät viestit/ilmoitukset sinulle sopivana ajankohtana. Kaikkea ei tarvitse lukea heti.
  • Älä lataa sopimattomia appeja vain huvin vuoksi, esim. K18-sovellukset ja pelit. Ikärajat kertovat sisällön soveltuvuudesta ja niitä tulee noudattaa.

Aiheeseen liittyvät

Keskittymisen kokonaisuus Nuortennetissä

Osallistu

Apua ja tukea