Siirry sisältöön
Nuorten tekemät jutut

Mediankäytön vaikutus uneen

Riittävä uni sekä unenlaatu on tärkeää kehityksen sekä hyvinvoinnin kannalta.

Välillä unta on vaikea saada, eivätkä univaikeudet ole harvinaisia. Omalla toiminnalla voi kuitenkin edistää unensaantia.

Monet median sisällöt saattavat illalla turhaan kohottaa vireystilaa, minkä seurauksena nukahtaminen vaikeutuu.

Älylaitteen, kuten puhelimen aiheuttama valo voi estää melatoniinin, eli nukahtamista edistävän pimeähormonin luontaista erittymistä ja siirtää väsymystä tämän vuoksi eteenpäin. Puhelimen tarkistaminen juuri ennen nukkumaanmenoa voi myös vaikuttaa heikentävästi unen laatuun.

Lisäksi nopeatempoiset tai keskittymistä vaativat pelit tai viestittely kavereiden kanssa saattavat ylläpitää korkeaa vireystilaa niin, että unen säätely häiriintyy ja uni väistyy tämän vuoksi. Some saattaa myös viedä mennessään, jolloin ajantaju katoaa. Tämä saattaa lyhentää yöunia.

Illalla nukkumaan mennessä kannattaa rauhoittua, mutta se ei vaadi kaiken median välttelyä. Valinnanvaraa riittää myös rentoutumista edistävistä ja rauhoittavista median muodoista. Illalla voi esimerkiksi kuunnella rauhallista musiikkia tai lukea kirjaa.

Kannattaakin pohtia sitä, minkälaiset iltarutiinit sopivat juuri sinulle.

  • Vähennä ruutuaikaa illalla: varsinkin pitkäkestoinen median käyttö voi vaikeuttaa nukahtamista
  • Suodata älylaitteista pois unta haittaava sinivalo esimerkiksi asetuksista tai erilaisten sovellusten avulla
  • Älä suosi korkeaa vireystilaa ylläpitäviä pelejä tai sivuja juuri ennen nukkumaanmenoa
  • Valitse rauhoittavia median muotoja: rauhoittava musiikin kuuntelu tai ASMR voivat jopa helpottaa nukahtamista

Aiheeseen liittyvät

Apua ja tukea

Osallistu

Oliko tästä sivusta sinulle hyötyä?

Back to top