Tarinatuokio: tositarinoita mediankäytön vaikutuksista keskittymiseen

Mediankäyttö ja digilaitteet saattavat häiritä keskittymistä samalla, kun yritämme tehdä keskittymistä vaativia tehtäviä tai olla läsnä. Silloin laitteiden sulkeminen, ilmoitusasetuksien muuttaminen tai puhelimen siirtäminen pois makuuhuoneesta, voi edistää rauhoittumista ja omaa keskittymistä hetkeen.

Mediankäytöllä voi olla myös keskittymistä parantavia vaikutuksia. Taustalla soiva rauhoittava musiikki voi auttaa keskittymään.

Tositarinoita mediankäytön vaikutuksista keskittymiseen

  • “Mediassa on paljon hyvää mutta pahaakin. Itseä media on masentanut monella tavalla sen ilojen ohella. Media herpaannuttaa herkästi omaa keskittymistä ja vie aikaa muilta asioilta. Se helposti vie myös yöunia, joka väsyttää ja rasittaa.” 
  • ”Onpas vaikea kysymys. Tietystihän se vaikuttaa paljon ja tulee vähän turhan paljon päivän aikana käytettyä  kännykkää sun muita. Yleensä kun tekee jotain tylsää koulutehtävää tai muuta, niin tulee otettua siihen youtube viereen ja kuunneltua samalla sitä, joka tietenki hidastaa sitä tehtävien tekemistä paljon. Varsinkin näin kun tekee töitäkin tietokoneen ääressä ja sen jälkeen haluaa katsoa sarjoja tai jotain, niin siinä hurahtaa välillä helposti koko päivä ja se ei tietenkään oo hyväksi ja yöllä sitten saa katua kun päätä alkaa särkemään. Usein kuitenkin löytää kaikkee muuta kivaa tekemistä onneksi niin silloin ei edes ole ikävä kännykän ääreen! Mediankäyttö vie myös helposti nukkumaan menemistä myöhemmäksi kun koko ajan löytyy jotain mielenkiintoista ja mahdollisimman turhaa” 
  • ”Rauhallinen musiikki auttaa keskittymään ja rauhoittumaan. Luonnon äänet tai joku meditaatio –musiikki toimivat ainakin itselläni.”   
  • ”Keskittyminen herpaantuu, jos koettaa käyttää liian montaa sovellusta samaan aikaan. On helpottanut, kun on paloitellut päivän tehtävät selkeisiin tehtäviin. Sillisalaatille kannattaa varata oma aika.”
  • ”Ihmisten kasvojen näkeminen auttaa keskittymään ja kuuntelemaan. Videopuhelut ja etäkokoukset videoiden kera kunniaan!”
  • ”Itseä auttaa, kun hiljentää somen ja tietokoneestakin kaikki ilmoitukset jos pitää tehdä jotain isompaa kokonaisuutta valmiiksi. Jos työ keskeytyy useaan otteeseen viestien takia voi olla, että ajatus katkeaa ja tuntuu, että työ ei tule ikinä valmiiksi.”
  • ”Harvoin itseasiassa mediankäyttö edes auttaa keskittymiseeni. Eniten itseasiassa keskittymiseen auttaa hyvät ja tarpeeksi pitkät yöunet, säännöllinen ruokailu (verensokerin heittely on kauheeta!) ja se että valmistaa oman mielen ja kehon jonkin työtehtävän tai muun keskittymistä vaativan asian tekemiseen. Rauhaton olo ja harhaileva mieli voi joskus olla pahin uhka keskittymiselle.”
  • ”Joskus on ollut hankala keskittyä kuuntelemaan kaveria, jos on samaan aikaan selaillut puhelinta. Itse yritän aina laittaa puhelimen pois kun juttelen kavereiden kanssa.”

Aiheeseen liittyvät

Keskittymisen kokonaisuus Nuortennetissä

Osallistu

Apua ja tukea