Voiko liikkua liikaa?

”Kyllähän minulla oli kunnon nuha, mutta urheilin silti. Sitten alkoi tulla ihmeellisiä oireita. Hengästyin mitättömistä matkoista, väsytti ja oli pientä lämpöä jatkuvasti. Pakko oli pysähtyä siinä vaiheessa, kun määrättiin vuodelepoon sydänlihastulehduksen takia.”

Kipeänä ei saa harrastaa liikuntaa. Jos kurkkuun koskee, lihaksia särkee, on kuumetta, kovaa nuhaa tai poikkeavaa väsymystä, on hyvä pysytellä sohvaperunana. Kipeänä tai toipilaana liikkuessa saattaa sairastua erittäin vaaralliseen sydänlihastulehdukseen.

Pakkomielteinen liikunta

Joskus liikunnasta voi tulla pakkomielle. Silloin ihminen ei liiku sen kivojen puolien takia vaan kokee liikunnan ”pakoksi”. Jos liikunnasta pitää taukoa, voi tuntea syyllisyyttä ja ahdistuneisuutta. Liikunta on alkanut hallitsemaan elämää.

Liikuntaan liittyvän pakkomielteen tunnistaminen on vaikeaa. Se, mikä toiselle on liiallista liikkumista voi olla toiselle vielä normaalia. Jos elämä pyörii vahvasti liikunnan ympärillä, on hyvä miettiä, miksi oikein rehkii niin paljon. Liikunnan aikatauluttaminen minuutilleen on vihje pakkomielteestä.

Sinun kannattaa rajoittaa liikuntaa, jos

  • Liikkuminen hallitsee ja kahlitsee elämääsi.
  • Liikkumisesta on tullut pakonomaista ja huomaat, ettet enää nauti siitä.
  • Loukkaantumiset, sairastuminen tai todella huono sää ei rajoita millään tavalla liikkumistasi.
  • Liikunta on muuttunut liian kilpailuhenkiseksi (etkä harrasta kilpaurheilua).
  • Pyrit liikunnan avulla pakonomaiseen painon pudottamiseen.
  • Huomaat, että heti aamulla sykkeesi on korkealla. Se tarkoittaa, ettet ole palautunut liikunnasta.
  • Liikunta menee kaiken edelle. Huomaat, ettei aikaa löydy enää ystäville eikä läheisille. Sopimukset heidän kanssaan eivät pidä.

Liikaa liikkuva voi rankaista itseään jostakin kuten liiallisesta syömisestä. Toisaalta voi kokea, että tulisi olla tietynlainen, jotta tulisi hyväksytyksi. Liiallinen liikunta voi olla myös keino yrittää hallita omaa elämää. Pakonomainen liikunta on vakava asia. Se voi vahingoittaa jänteitä, nivelsiteitä, luita, rustoa ja niveliä. Pienetkin urheiluvammat vaativat lepoa. Jos liikuntaa jatketaan vammoista huolimatta, ne saattavat johtaa jopa elinikäisiin vammoihin. Liiallinen liikunta voi myös tuhota lihaskudosta, etenkin jos ravinnonsaanti on samaan aikaan vähäistä. Ystävyyssuhteet, koulunkäynti ja perhe kärsivät, kun aikaa ei riitä muuhun kuin urheiluun.

Liikuntaan liittyvään pakkomielteeseen tulee hakea apua. Pakkomielteeseen saattaa liittyä myös muita ongelmia. Asiasta kannattaa käydä juttelemassa terveydenhoitajan, lääkärin tai psykologin kanssa, joilta voi tarvittaessa saada lähetteen eteenpäin.

Aiheeseen liittyvät

Nuorten kysymyksiä