Alipainoako?

”Joskus väkisinkin vertaa itseään malleihin. Niihin verrattuna oon ite ihan elefantti.”

Moni laihduttaa ilman, että sille olisi tarvetta. Televisio ja netti tykittävät tajuntaamme super-hoikkien tyttöjen ja lihaksikkaitten poikien ihannetta. Siitä muodostuu helposti mielikuva, että pitäisi itsekin näyttää samalta. Moni unohtaa, että mainosten mallit saattavat olla sairaalloisen laihoja ja kuvat käsiteltyjä.

Selkeä alipaino aiheuttaa väsymystä ja altistaa sairauksille. Kenenkään ei pitäisi pyrkiä alipainoon, sillä se voi olla terveydelle haitallista. Liian hoikan kauneusihanteen tavoittelemisen lisäksi joskus myös kasvisruokavalio tai rasvan karttaminen jättävät ruoasta saadun energiamäärän liian vähäiseksi.

Painoon on hyvä kiinnittää huomiota silloin, jos on jo hoikassa kunnossa ja paino alkaa selvästi laskea. Hoikkuuteen kannattaa kiinnittää huomiota myös silloin, jos huomaa alkaneensa tarkkailla ylen määrin syömistään. Hoikkuus voi olla myös perittyä eikä siitä tarvitse silloin huolestua. Laihuus ei siis välttämättä tarkoita, että henkilöllä olisi esimerkiksi syömishäiriö.

Urheileva nuori ei aina saa ruoasta riittävästi energiaa tiukan harjoitusohjelman ja kasvupyrähdysten vuoksi. Urheilija tarvitsee tietoa ja tukea, jotta ruokavalio olisi tarpeeksi monipuolinen ja että syöminen olisi säännöllistä. Tällöin ei lisäravinteita ja kuntojuomia tarvita. Tukea ruokavalioasioihin saa koulun terveydenhoitajalta, oman lajin valmentajilta tai ravitsemusterapeutilta.