Miten hyvin nukut?

Kuinka paljon nukut öisin?

Tiesitkö, että murrosikäinen tarvitsee yössä unta noin 9-10 tuntia, vaikka unen tarve onkin yksilöllistä. Liian vähäinen uni voi esimerkiksi aiheuttaa levottomuutta, päänsärkyä ja keskittymiskyvyn puutetta.

Mitä teet ennen kuin menet nukkumaan?

Puhelimen sininen valo estää melatoniinin, pimeähormonin eritystä aivoissa, mikä vaikeuttaa unentuloa. Puhelinta selatessa et myös välttämättä huomaa väsymystä. Tämän takia puhelin kannattaa laittaa pois vähintään tuntia ennen nukkumaanmenoa. Ulkoileminen ja rauhoittuminen illalla, esimerkiksi kirjaa lukemalla, voivat helpottaa unen tuloa.

Onko sinun vaikea saada unta?

Välillä unen saanti voi olla vaikeaa. Tilapäiset häiriöt nukkumisessa ovat melko tavallisia. Nukahtamiseen on erilaisia apukeinoja, joita kannattaa kokeilla. Lue vinkit Nuortennetin Apua nukahtamiseen sivulta.

Kun heräät aamulla, mikä on ensimmäinen asia minkä teet?

Kaikilla on omat aamurutiinit. Osa nousee heti aamun askareisiin, kun taas osa haluaisi makoilla sängyssä vielä hetken. Kiireisiä aamuja voi helpottaa nousemalla heti ja jättämällä viestien lukemisen vaikka bussimatkalle.

Kuinka usein viikossa nukut päiväunet?

Myös nuoret voivat nukkua päiväunet. Lyhyet päiväunet voivat piristää ja auttaa jaksamaan paremmin. Liian pitkät päiväunet voivat kuitenkin viivästyttää unen tuloa iltaisin eli muista pitää päiväunet tarpeeksi lyhyinä.

Oletko huomannut liiallisen puhelimen käytön vaikuttavan nukkumiseesi? Esimerkiksi nukut vähemmän öisin, koska jumitut katsomaan videoita puhelimeltasi.

Riittävä uni on välttämätön ihmisen terveydelle. Nukkuessa aivot nollaavat kuluneen päivän tapahtumat ja latautuvat seuraavaa päivää varten. Puhelinta selatessa et välttämättä huomaa väsymystä ja saatat huomaamatta selailla somea tunteja. Illalla videoiden katsominen kannattaa vaihtaa esimerkiksi kirjan lukemiseen.

Aiheeseen liittyvät

Apua ja tukea

Osallistu